De VTW Factsheet praat jou bij over alle voor de Vereniging van Toezichthouders in Woningcorporaties (VTW) relevante politieke ontwikkelingen en mediaberichten. Met deze week onder andere:
Minister Keijzer is er geen voorstander van om de woningbouw nog gedetailleerder te gaan monitoren. Dat liet ze afgelopen week weten tijdens het tweeminutendebat Staat van de Volkshuisvesting in reactie op een motie (1248) van NSC. De motie verzoekt het kabinet "om ieder kwartaal prognose- en realisatie-informatie te delen met de Kamer over aantallen gerealiseerde woningen, gecategoriseerd naar optoppen, splitsen, transformatie en nieuwbouw, en de concrete prestaties te voorzien van een duiding van de minister".
Keijzer wil haar schaarste ambtelijke capaciteit echter elders inzetten. "Dit gaat leiden tot bureaucratisering. Geef mij toch de ruimte, zou ik tegen de Kamer willen zeggen, om ambtelijke capaciteit te gebruiken voor het lostrekken van bouwvergunningen. Op volkshuisvestingnederland.nl zijn overigens wel allerlei data te vinden. Om dat nou elk kwartaal allemaal onder elkaar te zetten en daar ook nog eens een duiding bij te geven, is mij iets te gortig", aldus Keijzer.
Ook is ze niet voornemens om het financiële effect van het programma STOER gedetailleerd in kaart te brengen, zoals eveneens door NSC verzocht (motie 1249). Wel wil ze voor de zomer met een overzicht komen. "Op het moment dat ik overga tot het schrappen van regels, ga ik natuurlijk proberen om bij benadering inzage te geven in het financiële effect daarvan", aldus Keijzer.
Opvallend was dat Keijzer zichzelf een verzuchting gunde ten aanzien van de Wet betaalbare huur. Ze ontraadde een motie van de VVD (1259) om alvast met scenario's te komen, maar liet wel weten moeite te hebben met alle negatieve signalen. "Ik denk ook af en toe: waar ben ik in beland? Recent zei een van de grote bouwers, die eerst een groot voorstander van deze wet was omdat het allemaal uit kon: ja, het kan wel uit, mits ik buitenstedelijk mag bouwen, in grote aantallen en gesubsidieerd. Ook dat ga ik toch eens tegen het licht houden. Wat is de consequentie van de maatregelen die we genomen hebben voor het realiseren van nieuwe betaalbare huurwoningen?", aldus Keijzer.
Verder liet ze weten dat er extra vertraging is opgetreden ten aanzien van het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen. In een brief die binnenkort naar de Kamer komt legt ze uit waarom. De planning is wel dat het fonds aan het begin van het tweede kwartaal van start gaat.
Subsidie Flex- en Transformatiewoningen (SFT)
Minister Keijzer stelt de Meerjarige stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen 2023 (SFT) ook beschikbaar voor optoppen. Dat liet ze afgelopen week weten.
"Het toevoegen van nieuwe woonruimten aan een bestaand gebouw dat al wordt bewoond, viel nog niet onder de SFT. Dat is een gemiste kans, want er is een groot potentieel voor het optoppen van gebouwen met woningen (circa 100.000). Optoppen heeft over het algemeen een vergelijkbare negatieve businesscase als projecten met flexwoningen", schrijft de minister.
Daarnaast is naar aanleiding van berekeningen van Aedes besloten de bijdrage per woning te verhogen van 7.800 naar 14.000 euro. Ook is de looptijd van projecten verlengd, aangezien de voorwaarde van twaalf maanden tot realisatie te kort bleek. Ook wordt in de termijn niet meer gestuurd op realisatie, maar start van de bouw. "Gebleken is dat er een diversiteit aan projecten bestaat die qua complexiteit, omvang, business case en aantallen woonruimten erg kunnen verschillen. Een algemene eindtermijn voor realisatie is daarmee niet geschikt gebleken", aldus Keijzer.
In antwoord op Kamervragen van NSC-Kamerlid Welzijn zet staatssecretaris Van Oostenbruggen uiteen dat een uitzondering maken voor corporaties binnen de ATAD een 'zeer onzeker traject' zal zijn, waarbij ook de staatssteunregels meespelen. Een uitzondering is bijvoorbeeld wel te maken voor langlopende openbare-infrastructuurprojecten. "Het lijkt moeilijk te beargumenteren dat sociale woningbouw aan deze voorwaarden voldoet", zo valt te lezen. "Om die reden liggen andere mogelijkheden om woningcorporaties financieel tegemoet te komen veel meer voor de hand."
Voor er verdere stappen gezet kunnen worden wil Van Oostenbruggen eerst de evaluatie van de ATAD afwachten. "Op dit moment is nog onbekend hoe het vervolgproces er precies uit zal zien na de openbare consultatie over ATAD, die deel uitmaakt van de evaluatie. De verwachting is dat een uitgebreid verslag zal worden opgesteld over de maatregelen uit ATAD. Volgens de meest recente planning van de Europese Commissie wordt dit verslag in het derde kwartaal", zo valt te lezen.
Antwoord op vragen van het lid Welzijn over de evaluatie van de ATAD-richtlijn per 31 juli 2024
Huurcommissie
De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met het Wetsvoorstel toekomstbestendige Huurcommissie. Dat valt op te maken uit de besluitenlijst. In het wetsvoorstel worden onder andere het uitvoeringskader en de governancestructuur gewijzigd, maar ook de geschilprocedure. "Met de wijzigingen in procedures wordt ingezet op het vergroten van de kwaliteit van geschilbeslechting (beter aansluitende termijnen), duidelijke uniforme regels omtrent rechtsbescherming, en hogere doelmatigheid (door schrappen overbodige, niet-functionerende of ondoelmatige bepalingen)", zo valt te lezen.
Besluitenlijst ministerraad 31 januari 2025
Het Politiek nieuwsoverzicht werd mogelijk gemaakt door platform www.1848.nl