Rondetafelgesprekken over intern toezicht
09-11-2012 12:41
Het functioneren van raden van toezicht binnen de Nederlandse semipublieke non-profit sector is een hot item. De vele problemen die zich de laatste jaren hebben gemanifesteerd, benadrukken de noodzaak van een maatschappelijke discussie omtrent de versterking van de checks and balances. Om hier gehoor aan te geven organiseren het Zijlstra Center for Public Control and Governance (hZC) van de Vrije Universiteit te Amsterdam en het Nederlands Adviesbureau voor Risicomanagement (NAR) in de maand januari 2013 een aantal rondetafelgesprekken met elk een eigen thema.
Voor deze rondetafelgesprekken zijn hZC en NAR op zoek naar toezichthouders die de ambitie hebben om bij te dragen aan verandering. Het gaat om toezichthouders die gemotiveerd zijn zich te ontwikkelen en de kwaliteit van het toezicht te verbeteren. Het doel van deze gesprekken is namelijk om het ambitieniveau van toezicht te formuleren en de grenzen van het toezicht zichtbaar te maken. Er komen daarbij vragen aan de orde als: Hoe verkrijgt de interne toezichthouder informatie over de bedrijfsvoering? Hoe wordt de rol van werkgever ingevuld en hoe gaat hij om met interne spanningen?
Alle gesprekken vinden plaats in Baarn van 16.00 uur tot 19.00 uur. Overzicht van de data en thema’s:
- Dinsdag 8 januari 2012 – Informatievoorziening en toezichtstrategie
Welke informatie heeft men nodig om goed toezicht uit te kunnen oefenen en waar haalt men die informatie vandaan? Hoe organiseert men de informatievoorziening naar de raad van toezicht? Welke informatie heeft men nodig en met welke diepgang? Wat wil men weten en welke bronnen kan men daarvoor aanspreken? Hoe krijgt men de informatie zo geconcentreerd mogelijk op het juiste moment?
- Woensdag 9 januari 2012 – De governancecode en de normering van toezicht
De normering van toezicht kan plaatsvinden door governancecode, gedragscode en eigen regels. Wat betekenen de normen van bijvoorbeeld een gedragscode voor de raad van toezicht en voor het individuele lid van de raad van toezicht? Anders gezegd: er geldt een ‘pas toe of leg uit’- principe maar hoe gemakkelijk zoekt men een eigen weg, losmakend van de normen van de sector?
- Dinsdag 15 januari 2012 – Legitimering
Het legitimeringvraagstuk van de organisatie en de raad van toezicht. Aan wie legt de raad van toezicht verantwoording af? Hoe legitimeert de organisatie zich ten opzichte van haar stakeholders, welke rol vervult de raad van toezicht hierin en hoe verantwoordt de raad van toezicht zich hiervoor?
- Dinsdag 22 januari 2012 – Regie van toezicht
Hoe vult een raad van toezicht de rol van regisseur van het intern en extern / horizontaal en verticaal toezicht in? Onder welke omstandigheden worden afspraken gemaakt, de wijze van samenwerking en elkaars kaders ter discussie stellen. Welke externe partijen betrekt de raad bij het toezicht en hoe gaat men om met het spanningsveld dat hierdoor kan ontstaan met het bestuur?
- Woensdag 23 januari 2012 – Werkgeverschap op afstand
In hoeverre veroorzaakt handelingsverlegenheid kwaliteitsverlies van bestuur en toezicht? Welke risicohouding hanteert de raad van toezicht: dichttimmeren met regels versus incasseren en accepteren? Hoe onderhoud je een goede relatie met het bestuur terwijl er toch kritische vragen kunnen worden gesteld?
- Woensdag 30 januari 2012 – Bedrijfsvoering en risicomanagement
In hoeverre wil de raad van toezicht in het interne operationele (primaire) proces en / of strategie zitten om goed toezicht te kunnen houden? Hoeveel wil men weten van het productieproces voor dat men gerust is? Welke rol heeft de raad van toezicht in het bepalen en monitoren van de strategie van een maatschappelijke organisatie en het risicomanagement?
Heeft u interesse in deelname aan dit project? Geef dan uw voorkeur aan voor maximaal twee thema’s, door een mail te sturen naar info@hetzijlstracenter.nl. Er kunnen maximaal 50 deelnemers aan tafel zitten, vanuit alle sectoren van de non-profitsector. Daarom zal bij overschrijding van het aantal aanmeldingen een selectie worden gemaakt uit de aanmeldingen, waarbij de branchevertegenwoordiging en diversiteit de uitgangspunten zijn. Op basis van deze selectie ontvangt u eventueel een uitnodiging voor deelname.