Met deze week onder andere:
Woensdag 6 september staat de extra procedurevergadering op de agenda van commissie Binnenlandse Zaken op de agenda waarbij besloten wordt over welke onderwerpen of wetgeving de commissie niet meer wil spreken tot er een nieuw kabinet is aangetreden. Dat kan gaan om wetgeving, maar ook ander ingezet beleid. Over het besluit van de commissie moet vervolgens volgende week in de Kamer nog wel worden gestemd.
Afgelopen week werd de groslijst aan onderwerpen en wetgeving door de commissie opgesteld. Sommige wetgeving is daarbij niet opgenomen, omdat deze nog niet formeel naar de Kamer is gestuurd. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Wet regie op de volkshuisvesting en Wet betaalbare huur. Hierover wordt wel indirect besloten, bijvoorbeeld door te besluiten over de voortgangsbrief Betaalbaar wonen van kort voor de zomervakantie.
In de nieuwsbrief van volgende week zullen we uitgebreid over de uitkomsten van de procedurevergadering berichten, net als over relevante besluiten in andere commissies. Zoals gezegd zijn de besluiten onder voorbehoud tot de Kamer daar op 12 september formeel over heeft gestemd.
Afgelopen week heeft minister De Jonge het wetsvoorstel naar de Kamer gestuurd waarmee de marktverkenning voor corporaties langer wordt opgeschort.
Minister De Jonge heeft de randvoorwaarden gepubliceerd op basis waarvan ontwikkelaars een beroep kunnen doen op de Startbouwimpuls. Eerder maakte de minister al zes voorwaarden bekend en daar worden er nu een aantal aan toegevoegd om een balans te vinden tussen efficiëntie en doelmatigheid enerzijds en laagdrempeligheid anderzijds. "Door projecten met meer dan 10 woningen mee te laten doen en een maximale gevraagde Rijksbijdrage per bouwproject van €12.500 vast te stellen blijft de regeling laagdrempelig, maar wordt er tegelijkertijd een focus gelegd op snelle en kansrijke projecten met zoveel mogelijk woningen in de startbouw", aldus de minister.
Een overzicht van de randvoorwaarden:
- Start bouw woningen uiterlijk in 2024/2025
- Oplevering woningen uiterlijk 36 maanden na start bouw, tenzij een langere bouwtijd kan worden onderbouwd. Bijvoorbeeld bij complexe projecten.
- Permanente woningbouw
- Minimaal 50 procent betaalbaar
- Juridische zekerheid over start van de bouw
- Betrokken ontwikkelaar onderschrijft de aanvraag
- Meer dan 10 woningen per project
- Maximale Rijksbijdrage per woning 12.500 inclusief btw
Volgens De Jonge is afgelopen zomer een overweldigende belangstelling voor de impuls vastgesteld. "De groslijst leverde 2.195 unieke aanmeldingen op vanuit 246 gemeenten, goed voor bijna 260.000 woningen, met een totaal tekort van € 3,3 miljard. Dat toont aan dat er veel potentie en wilskracht is om door te blijven bouwen, maar ook dat steun en sturing van het Rijk nodig is", aldus de minister. Volgens hem zou het budget ruimschoots ontoereikend blijken en zijn daarom de criteria aangescherpt. Gemeenten hebben tot 13 oktober de tijd om projecten aan te melden.
VVD en SP waren afgelopen week de eerste partijen die hun concept-verkiezingsprogramma's presenteerden en maken allebei van de woningmarkt een speerpunt. Een belangrijk punt uit het VVD-programma is de wens om te komen tot een afdwingbaar bouwakkoord met ontwikkelaars en overheden. Daarnaast wil de partij met ontwikkelaars en marktpartijen specifieke afspraken maken over de bouw van middenhuur en moeten de regels voor verhuur eenvoudiger. Ook stelt de VVD voor te werken aan een Kooprechtwet, waarmee huurders het recht krijgen om hun sociale huurhuis te kopen. Ook wil de partij het makkelijker maken voor starters en zzp'ers om een hypotheek te krijgen. De VVD wil geen verdere versobering van de hypotheekrenteaftrek. Met de NHG wil de partij een verduurzamingsregeling ontwikkelen zodat verduurzaming wordt gestimuleerd. Sommige kosten moeten aftrekbaar worden van het eigenwoningforfait.
De SP wil dat er een nationaal bouwplan wordt opgesteld, zodat volkshuisvesting wordt weggehaald van de markt. De partij wil gemeenten meer mogelijkheden geven vastgoedeigenaren te onteigenen. Ook moet er een verbod komen op de verkoop van sociale huurwoningen en moet de huur gekoppeld worden aan het inkomen. De corporaties moeten worden bestuurd door de huurders, wil de SP, en de winstbelasting voor corporaties moet worden omgezet in een investeringsverplichting. De partij wil speculatie tegengaan door voorwaarden op te leggen aan ontwikkelaars die grond kopen. Ook moet de hypotheekrenteaftrek boven de NHG-grens worden afgeschaft.
De Woonbond is bezig met het organiseren van een proefprocedure om te bezien in welke mate de Staat verantwoordelijk is voor schade die is ontstaan uit het onrechtmatig delen van inkomensgegevens van huurders aan verhuurders. Dat schrijft het kabinet in een stuk met betrekking tot de actuele stand van zaken rondom actuele onderwerpen, moties en toezeggingen. Eind december oordeelde de Hoge Raad al dat Belastingdienst in de periode 2013-2016 onrechtmatig had gehandeld. Bij de Belastingdienst zouden zich inmiddels 7.300 personen hebben gemeld met het verzoek om een schadevergoeding.
Volgens minister De Jonge heeft woningcorporatie Vivare zich bij de verkoop van zo'n 600 woningen gehouden aan de Woningwet en de verkoop is daarom terecht goedgekeurd door de Autoriteit woningcorporaties (Aw). Dat schrijft hij in reactie op een hele reeks vragen van de SP na berichtgeving in De Groene Amsterdammer. Volgens het artikel zou Vivare de woningen voor een lager bedrag hebben verkocht dan volgens de marktwaarde logisch zou zijn. Ook wordt de suggestie gewekt dat een notaris de regels zou hebben opgerekt door te laag te taxeren, maar volgens De Jonge is daar geen sprake van. Ook wordt volgens hem in het artikel geen bewijs geleverd dat de woningen voor een te laag bedrag zouden zijn verkocht. De Groene Amsterdammer heeft het artikel inmiddels van de rechter moeten rectificeren.
NEPROM en IVBN hebben het kabinet en de Kamer opgeroepen om de Wet betaalbare huur door te zetten, maar daarbij wel aanpassingen te doen. Zo willen ze een opslag van 10 procent bij de verhuur van nieuwbouw en een maximale huurverhoging van inflatie plus 1 procent. Ook moeten meer punten (en dus een hogere huur) mogelijk worden bij verduurzaming en extra voorzieningen en dringen zij aan op een forse verlaging van de overdrachtsbelasting. Mocht de wet alsnog controversieel worden verklaard vrezen de partijen dat de huidige trend van verkoop van huurwoningen en afname van investeringen zal aanhouden.
Vastgoed Belang heeft fel gereageerd op de oproep van NEPROM en IVBN om de Wet betaalbare huur door te zetten. Voorzitter Jack de Vries zegt dat de maatregelen zorgen voor minder investeringen. Hij roept dan ook op om in te zetten op splitsing, transformatie en optoppen.
Vastgoedmarkt analyseerde afgelopen week de Bouwinvest-uitspraak. Gevreesd werd dat veel verhuurders gedwongen zouden worden om de huren met terugwerkende kracht te verlagen, maar volgens vastgoedadvocaat Jeroen le Clercq zal dat zo'n vaart niet lopen.
In aanloop naar de verkiezingen heeft ook NEPROM met acht concrete punten input aangeleverd voor de verkiezingsprogramma's.
Elf dilemma's naar aanleiding van de herijkte NPA 2025 - 2035