Op 25 februari is de eerste bijeenkomst over opdrachtgeverschap en de rol van intern toezicht in een reeks die Aedes en de Vereniging Toezichthouders in Woningcorporaties (VTW) organiseren voor directeur-bestuurders en toezichthouders. Emile Spek, directeur Huisvesting en Techniek van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam en commissaris bij woningcorporatie De Key, is een van de sprekers. ‘Een commissaris moet over dit onderwerp juist ook beschouwende vragen durven stellen.’
Waarom moeten commissarissen eigenlijk met hun bestuurder praten over opdrachtgeverschap?
'Omdat het onderwerp samenhangt met het presteren van een corporatie. Wat moet je als corporatie zelf doen en wat laat je een ander doen? Het gaat ook over thema’s als regisserend opdrachtgeverschap of het beheren van risico's; bij uitstek een gespreksitem voor de commissaris en zijn bestuurder. Bij al die thema's is een beschouwende en reflecterende blik van de commissaris erg belangrijk. Een commissaris moet daarbij niet de rol van opdrachtgever willen spelen.’
Legt u dat eens uit?
'Ik heb gemerkt dat rolvervaging een valkuil kan zijn bij opdrachtgeverschap. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer een toezichthouder uitgebreid in gaat op het gehanteerde protocol. Maar dat is aan de bestuurder. Ook een eenzijdige blik op alleen kostenberekening is niet goed. Natuurlijk is dat een belangrijk punt, maar een corporatie kan de kosten uitstekend beheersen en tegelijkertijd opdrachten verstrekken die niet passen in de strategische koers van de organisatie.
Of neem het regisserend opdrachtgeverschap. Op zich een goede aanpak. Maar de commissaris moet weten of de corporatie deze manier van werken al aankan. Daarover moet hij in gesprek gaan met de bestuurder. Is de corporatie in staat om een helder programma van eisen te definiëren voor de ketenpartner? En kan hij de uitvoering ook loslaten? Dat zijn noodzakelijke voorwaarden bij die vorm van opdrachtgeverschap.'
Hoe komt een commissaris daar achter?
‘Daarvoor zal de raad af en toe ook moeten praten met de betrokken medewerkers uit de organisatie. Zo ben ik bij het AMC verantwoordelijk directeur voor alle zaken rond bouw, huisvesting, installaties en onderhoud medische techniek. Onze raad van commissarissen wil niet alleen de bestuurder, maar af en toe ook mij in de ogen kijken en van mij horen welke vraagstukken er spelen rond deze velden en de opdrachten daarin. En hoe ik die aanpak en wie ik daarbij betrek. Zo krijgt de raad geleidelijk aan duidelijk dat het opdrachtgeverschap een thema van de hele organisatie is en professioneel wordt aangepakt, en niet de hobby van een enkeling. Ik adviseer een raad dus om meerdere keren per jaar fundamenteel bij opdrachtgeverschap stil te staan. In een gesprek met de bestuurder en zo nodig ook met een verantwoordelijke manager. De vijf principes van de Governancecode voor woningcorporaties zijn een geschikt aanknopingspunt voor zo’n verdiepend gesprek.’
Bijeenkomst 25 februari 2016
Wat is professioneel opdrachtgeverschap, wat levert het op en hoe voer je het gesprek daarover? Dit komt aan de orde tijdens deze eerste bijeenkomst op 25 februari bij Aedes in Den Haag. De bijeenkomsten zijn kosteloos toegankelijk voor zowel directeur-bestuurders als toezichthouders. Aanmelden via: bureau@vtw.nl o.v.v. bijeenkomst Opdrachtgeverschap 25 februari.
(Dit artikel werd geschreven door Aedes en tevens gepubliceerd op www.aedes.nl)