Woningcorporatie Mitros (Utrecht) renoveert de komende jaren een groot aantal woningen. De corporatie is ervan overtuigd dat het renovatieproces beter kan: met minder overlast voor huurders, met meer kwaliteit en lagere kosten. Om dat te bereiken probeert Mitros ook de toeleveranciers van bouwbedrijven in beweging te krijgen. Directievoorzitter Henk Peter Kip en commissaris Ko Blok vertellen erover en doen een oproep aan andere corporaties met vergelijkbare ambities om contact op te nemen.
De komende periode zal Mitros jaarlijks ongeveer 800 woningen renoveren. Gemiddeld kost dat 55.000 euro per woning: een totaalbedrag van jaarlijks zo’n 40 miljoen euro. ‘Dat kan beter en slimmer dan op de traditionele manier waarop renovatie nu nog vaak gebeurt’, zegt Kip. ‘Het renovatietraject is vaak erg belastend voor huurders. Zij moeten soms tijdelijk verhuizen of zich behelpen met een noodkeuken en tijdelijk toilet. En ze wonen lang in de rommel en herrie.’
Kip: ‘Wij nemen nu het initiatief om behalve de bouwbedrijven ook de toeleveranciers bij de innovatie van het renovatieproces te betrekken. Een voorbeeld: Bij een traditionele renovatie komt er eerst een mannetje de tegels in de keuken afbikken en een paar dagen later gaat een ander mannetje nieuwe tegels bevestigen. Volgens ons kan dat beter. Wij proberen bijvoorbeeld de producent van keukens te verleiden om de nieuwe keuken in één keer met tegels en leidingen en al te plaatsen.’
Op maat gemaakt
Innovatie van renovatie gaat niet alleen over harde zaken als keukens, badkamers en kozijnen, zegt Kip. Ook het bewonersproces is belangrijk. De huurder moet zich echt koning voelen. Daarom gaat Mitros ook de ervaring en kennis van andere dan gebruikelijke partijen benutten. Kip: ‘Een supermarkt verbouwt bijvoorbeeld in één weekend. Daar kunnen we wat van leren. De productie van een auto is helemaal gestandaardiseerd. Toch heeft de autokoper het gevoel dat hij een gepersonaliseerde, op maat gemaakte auto koopt. Hoe krijgt de auto-industrie dat voor elkaar? Met dat soort partijen gaan we ook in gesprek.’
Intern toezicht
Waarom is het interne toezicht bij deze vernieuwing betrokken? Commissaris Ko Blok: ‘Het gaat uiteindelijk om een beter product, om betere betaalbaarheid, om tevredenere huurders. En om een bedrag van jaarlijks 40 miljoen. Deze innovatieve zoektocht maakt het nodig om buiten de gebaande paden te gaan. Als raad moet je accepteren dat de bestuurder zijn nek uitsteekt bij het uitzetten van de koers om tot vernieuwing te komen. Hij moet risico durven nemen om te investeren. Wij ondersteunen die manier van werken. Het is dus heel logisch dat wij hier als raad bovenop zitten.’
‘Daarom is het belangrijk dat in de raad van commissarissen kennis aanwezig is over vastgoed en vastgoedonderhoud’, zegt Blok. ‘Zodat de raad goed kan oordelen over de opdrachtgevende rol van de corporatie ten opzichte van bijvoorbeeld toeleveranciers. Het gaat om grote investeringsbedragen. De toezichthouder moet de bestuurder stimuleren nieuwe initiatieven te ontwikkelen bij het op orde houden van de bestaande voorraad. En de bestuurder vragen kunnen stellen over de effectiviteit van die nieuwe investeringen.’
Oproep
Kip: We staan echt pas aan het begin van onze zoektocht naar vernieuwing van het renovatietraject. We delen onze ervaringen in dit proces graag. Corporaties met een vergelijkbare ambitie kunnen contact opnemen zodat we samen op zoek kunnen gaan naar innovatieve oplossingen. Meer informatie: Henk Peter Kip, directievoorzitter Mitros, hkip@mitros. nl.
Meer informatie
Opdrachtgeverschap in toezicht net zo belangrijk als huurder en financiering
Bron: www.aedes.nl