Meldpunt Integriteit Woningcorporaties ontvangt sinds april 2009 462 meldingen

30-08-2012 05:05

Daling aantal meldingen per maand

Het Meldpunt Integriteit Woningcorporaties van het ministerie van BZK heeft sinds de start op 7 april 2009 (tot 22 augustus 2012) 462 meldingen ontvangen. In de eerste veertien maanden kwamen gemiddeld 19 meldingen per maand binnen. De achttien maanden daarna waren dit er gemiddeld 13. De afgelopen acht maanden werd het meldpunt gemiddeld 8 keer per maand gebeld.

25 meldingen naar ILT-Iod en 2 strafrechtelijke onderzoeken
Van al deze meldingen zijn er 134 in behandeling genomen. Deze betreffen rechtmatigheid (klachten over de verkoop van woningen, buitenlandse activiteiten) en zaken rond bestuur en integriteit. Hiervan zijn 25 meldingen na onderzoek van het ministerie van BZK overgedragen aan de ILT-Iod (Inlichtingen- en Opsporingsdienst die valt onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu). Deze meldingen kwamen vooral van medewerkers, zakenpartners en anonieme bellers. Twee van de 25 meldingen hebben inmiddels geleid tot strafrechtelijke onderzoeken door het Openbaar Ministerie naar (oud-)bestuurders van de woningcorporaties SGBB en Laurentius.

Veel klachten van huurders
Ruim een derde van de meldingen is afkomstig van huurders. Veel daarvan gaan over huurgeschillen zoals de berekening van servicekosten en zijn door het Meldpunt Integriteit Woningcorporaties niet in behandeling genomen. 

Het Meldpunt Integriteit Woningcorporaties is bedoeld voor meldingen over fraude bij woningcorporaties. Toenmalig minister Eberhard van der Laan van Wonen stelde het in nadat een aantal ernstige gevallen van zelfverrijking door bestuurders van sociale huisvesters aan het licht was gekomen. Bij het meldpunt kan iedereen, desgewenst anoniem, meldingen doen: bewoners, huurders, werknemers en interne toezichthouders van corporaties, bedrijven, overheden, belangenorganisaties en brancheverenigingen. De VROM-Inspectie beheert het meldpunt en voert als het nodig is nader onderzoek uit op basis van de meldingen. De melder wordt, voor zover de situatie dat toelaat, geïnformeerd over de stand van zaken en resultaat van de behandeling van de melding. 

Het meldpunt is niet bedoeld voor klachten die een huurder, klant of belanghebbende gewoon bij een corporatie kan melden, zoals klachten over onderhoud van de woning of de wijk.

Het meldpunt kent een eigen mailadres: postbus.meldpuntintegriteit@minbzk.nl. Het postadres is:
Meldpunt Integriteit Woningcorporaties
Postbus 16191
ipc 525
2500 BD Den Haag

Meer informatie is te vinden op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woningcorporaties/vraag-en-antwoord/adres/m/meldpunt-integriteit-woningcorporaties.html

Adviesgroep Bestuurlijke Vraagstukken ondersteunt commissarissen
De VTW heeft per 1 januari 2011 de Adviesgroep Bestuurlijke Vraagstukken in het leven geroepen, die onafhankelijk van de VTW opereert. De Adviesgroep Bestuurlijke Vraagstukken, onder voorzitterschap van prof. dr. Jaap van Manen RA, heeft onder meer ten doel het met raad ondersteunen van de Raad van Commissarissen of de Raad van Toezicht van een woningcorporatie of van een individueel lid wanneer zij een vermoeden van een onenigheid of misstand constateren.

De VTW heeft bewust een mogelijkheid gecreëerd voor commissarissen en toezichthouders van een woningcorporatie om in vertrouwelijkheid met de Adviesgroep Bestuurlijke Vraagstukken te kunnen spreken. Toegang tot de adviesgroep is laagdrempelig en gevoelige dossiers kunnen in volstrekte vertrouwelijkheid worden besproken. De leden van de Adviesgroep Bestuurlijke Vraagstukken hebben ieder op hun eigen terrein verstand van de woningcorporatiesector en beschikken over ruime ervaring.

De Adviesraad Bestuurlijke Vraagstukken kreeg het afgelopen jaar vier serieuze verzoeken om advies. Die gingen over de koop van een pand van de corporatie door een bestuurder van die corporatie, declaraties, onroerendgoedtransacties en inhuren van steeds dezelfde aannemers.

Kijk op de website onder de knop Hulp bij een probleem in de RvC.


Veel gezocht