Het Meldpunt Integriteit Woningcorporaties heeft sinds de start op 7 april 2009 235 meldingen ontvangen. De meeste meldingen (ruim 150) gingen niet over fraude of zelfverrijking. 80 Meldingen die wel betrekking hadden op mogelijke fraude of zelfverrijking zijn door het Meldpunt in onderzoek genomen. Bij het Meldpunt Integriteit Woningcorporaties kan iedereen terecht om signalen door te geven die te maken hebben met mogelijke fraude of zelfverrijking van woningcorporaties, hun medewerkers, management en bestuurders.
Een kwart van de 80 meldingen over fraude en zelfverrijking gaf aanleiding tot nader onderzoek volgens het interventieteam dat de meldingen behandelt. Vijf van deze 20 meldingen zijn onder de aandacht gebracht van de desbetreffende raad van commissarissen en/of het bestuur van de woningcorporatie met het verzoek nader onderzoek te doen, vijftien meldingen zijn overgedragen aan de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de VROM-Inspectie. Bij de rest van de 80 onderzochte meldingen heeft het interventieteam niet kunnen vaststellen dat er sprake is van fraude en/of zelfverrijking of is het onderzoek nog gaande. In een aantal gevallen is wel gebleken dat er sprake was van lichtere overtredingen, zoals niet gemelde verkopen van woningen of buitenlandse deelnemingen. Uiteraard wordt deze laatste categorie ook door het interventieteam opgepakt.
De meeste meldingen bij het Meldpunt gingen niet over fraude en zelfverrijking (ruim 150). Dit zijn meestal meldingen van huurders en andere burgers verzoeken om informatie (hoe vind ik een woning, hoe koop ik een huurwoning), huurgeschillen, geschillen over het beleid of de handelswijze van de corporatie. Deze melders zijn op weg geholpen, bijvoorbeeld door ze door te verwijzen naar www.vrom.nl, de huurcommissie en/of de verplichte klachtencommissie van de woningcorporatie.
Bij het Meldpunt Integriteit Woningcorporaties kan iedereen, desgewenst anoniem, meldingen doen: bewoners, huurders, werknemers en interne toezichthouders van corporaties, bedrijven, overheden, belangenorganisaties en brancheverenigingen. De melder wordt, voor zover de situatie dat toelaat, geïnformeerd over de stand van zaken en resultaat van de behandeling van de melding.
De VROM-Inspectie beheert het meldpunt en voert als het nodig is nader onderzoek uit op basis van de meldingen. Het meldpunt is niet bedoeld voor klachten die een huurder, klant of belanghebbende gewoon bij een corporatie kan melden, zoals klachten over onderhoud van de woning of de wijk.
Het meldpunt kent een eigen mailadres meldpuntcorporaties@minvrom.nl en een postadres:
Meldpunt Integriteit Woningcorporaties,
Postbus 16191,
ipc 525,
2500 BD Den Haag
Meer informatie is te vinden op www.vrom.nl/meldpuntcorporaties
Bron: Ministerie VROM/WWI