De VTW Factsheet praat jou bij over alle voor de Vereniging van Toezichthouders in Woningcorporaties (VTW) relevante politieke ontwikkelingen en mediaberichten. Met deze week onder andere:
Het schrappen van regels is veelal weinig zinvol, schrijven onderzoekers in de publicatie 'Regeldruk bij woningbouw en in de ruimtelijke ordening' van Parlement en Wetenschap. Het schrappen van regels via het programma STOER is één van de pijlers van het beleid van minister Keijzer om de woningbouw aan te jagen, maar uit de publicatie wordt duidelijk dat hierbij dus de verwachtingen getemperd moeten worden. Zij schrijven dat regeldruk in het omgevingsrecht onvermijdelijk is en dat het schrappen van regels weer nieuwe regels oplevert via beleidsregels, jurisprudentie en privaatrechtelijk.
De onderzoekers wijzen er daarnaast op de mogelijkheden in de Omgevingswet beter kunnen worden benut en kunnen zorgen voor minder regeldruk zonder dat er daadwerkelijk regels geschrapt worden. Verder stellen ze onder andere voor om de Deltawet grote rivieren als inspiratie te gebruiken voor een projectwet om de woningbouw te versnellen. Ook een landelijke projectorganisatie woningbouw kan helpen.
Factsheet: Regeldruk bij woningbouw en in de ruimtelijke ordening
De deadline voor het stellen van vragen over de Wet versterking regie volkshuisvesting is vastgesteld op dinsdag 11 maart. De verwachting is dat minister Keijzer ook snel op de vragen zal antwoorden aangezien ze de wet al voor 1 juli door beide Kamers wil loodsen. Dat is immers de deadline in de voorwaarden van het coronaherstelfonds. Als de wet later in werking treedt dreigt het kabinet miljoenen te moeten terugbetalen aan de Europese Commissie.
Verder blijkt uit de convocatie dat op 14 april de hele dag gesproken zal worden over de Wet collectieve warmte. Deze wet moet warmtenetten weer in publieke handen brengen, maar hier is veel onrust over. Sinds de aankondiging van de wet trekken private warmtebedrijven zich terug uit onzekerheid over hun investeringen en toekomstige positie. Ook zijn er in de Kamer grote twijfels over de transitie naar een kostengebaseerde tariefstructuur. Deze moet de tarieven voor de afnemers eerlijker maken, maar is zo complex dat hij lastig transparant te maken is. Verder lieten Kamerleden eerder weten te betwijfelen of de doelstelling van 1 miljoen huizen aangesloten op een warmtenet in 2030 nog wel haalbaar is.
Minister Faber heeft afgelopen week haar veelbesproken asielnoodmaatregelenwet gepresenteerd. In de memorie van toelichting wordt onder andere gewezen op de druk op de woningmarkt. "De woningmarkt kan de instroom van asielzoekers niet absorberen, met langere wachttijden voor woningzoekenden tot gevolg. Het aantal te huisvesten asielzoekers met een verblijfsvergunning (statushouders) is de afgelopen jaren flink toegenomen, terwijl het aantal (vrijkomende) sociale huurwoningen afneemt.
Het lukt gemeenten steeds minder om de gemeentelijke taakstelling op grond van de Huisvestingswet 2014 te halen. [..] Het toewijzen van sociale huurwoningen aan statushouders, regulier woningzoekenden en de vele urgente woningzoekenden wordt een steeds complexere puzzel", aldus de minister. Daarnaast zijn schriftelijke vragen van de VVD beantwoord die onder andere raken aan de doorstroom naar (tijdelijke) woningen.
Economen schrijven in ESB dat gemeenten mogelijkheden om de gevolgen van het ravijnjaar 2026 te beperken. Hiermee zou onder andere een deel van de problemen rondom de financiële haalbaarheid van de woontopafspraken kunnen worden opgevangen. Minister Keijzer had hierbij cofinanciering door gemeenten bedongen. De VNG stelde hierbij wel het voorbehoud dat de financiële positie van gemeenten in orde moet zijn. Volgens de economen zouden gemeenten realistischer kunnen begroten en zit er bovendien nog voor miljarden in kas.
Het politiek nieuwsoverzicht werd mede mogelijk gemaakt door platform1848.nl