De VTW Factsheet praat jou bij over alle voor de Vereniging van Toezichthouders in Woningcorporaties (VTW) relevante politieke ontwikkelingen en mediaberichten.
(Let op: Dit is het laatste nieuwsoverzicht voor de zomer. De eerstvolgende verschijnt weer op 26 augustus, tenzij er eerder groot relevant nieuws te melden is)
Met deze week onder andere:
Minister Keijzer is naar aanleiding van de nieuwe Primos-prognose optimistisch over de slagingskansen om toe te werken naar de bouw van 100.000 woningen per jaar. Wel plaatst ze een aantal kanttekeningen, zo blijkt uit de begeleidende Kamerbrief. Zo blijkt dat het statistisch tekort is toegenomen van 4,8 procent naar 4,9 procent. Ook is de onzekerheid volgens haar toegenomen doordat de bevolkingsgroei in toenemende mate het gevolg is van migratie.
In de brief wijst Keijzer op de verwachte bouwdip die al langer wordt verwacht voor 2024 en 2025, maar vult aan dat de bouw in 2026 naar verwachting sterk zal herstellen. In 2027 moet vervolgens het niveau van 100.000 woningen per jaar worden gehaald. Ze noemt het hoopgevend dat uit de recentste CBS-cijfers al blijkt dat het aantal afgegeven vergunningen hoger is dan in de prognose is opgenomen.
Volgens Keijzer is de plancapaciteit in de meeste provincies op orde, met uitzondering van Noord-Brabant en Zuid-Holland. Hierover worden nadere gesprekken gevoerd. Ze benoemt dat over de hele linie de plancapaciteit daalt na 2030, terwijl het gezien de lange woningbouwprocedures van belang is daar nu ook al op te anticiperen.
In de brief gaat Keijzer verder in op het onderzoek dat is uitgevoerd om te bezien of de berekening van het statistisch tekort voldoet, mede naar aanleiding van een rapport van de Rekenkamer. "Mijn conclusie op basis van dit rapport is dat de methodiek voor de berekening van het woningtekort adequaat is", schrijft Keijzer. "Het rapport doet wel een aantal aanbevelingen om onderzoek te doen naar de woonwensen van specifieke doelgroepen en de betekenis daarvan voor het berekenen van het woningtekort. Deze aanbevelingen zal ik opvolgen". In de bijlagen worden de aanbevelingen nader uitgewerkt. Zo wil ze in de Staat van de Volkshuisvesting meer spanningsindicatoren meegeven, zoals de woningprijzen, de wachttijden voor sociale huurwoningen en de leeftijd waarop kinderen uit huis gaan.
Door de Wet betaalbare huur worden er nauwelijks nog middeldure huurwoningen aangeboden. Dat zegt verhuurplatform Housing Anywhere in De Telegraaf. Door de krant werd eveneens een inventarisatie gedaan van het aanbod op diverse verhuursites en kwam eveneens tot de conclusie dat er weinig wordt aangeboden.
In dezelfde week becijferde Ortec Finance dat door de Wet betaalbare huur de doorexploitatiewaarde van de woningen in het middensegment met 15 procent is gedaald. Dit betreft de woningen die door de nieuwe wet binnen het gereguleerde segment vallen, dus tussen de 142 en 187 punten. Dit gaat om 44 procent van het totale aanbod, ofwel ongeveer 420.000 huurwoningen. Door de wet moet 85 procent van deze woningen in huur omlaag, omdat er op basis van de nieuwe regels te veel huur wordt gevraagd. Gemiddeld zou het gaan om een derving van zo'n 2.400 euro per jaar per woning.
Uit onderzoek van Capital Value blijkt daarentegen wel weer een toegenomen vertrouwen in de woningbeleggingsmarkt, al is het nog voorzichtig. Zo wordt onder andere gesteld dat de aangenomen Wet betaalbare huur zorgt voor duidelijkheid. Volgens Capital Value zijn echter fiscale maatregelen nodig om institutionele beleggers en vastgoedfondsen weer serieus aan het investeren te krijgen.
Een collectief van meerdere organisaties in de woningmarkt hebben afgelopen week de noodklok geluid over de gevolgen van de nieuwe Kaderrichtlijn Water (KRW) op de woningbouw. In een gezamenlijk manifest roepen zij op om te komen tot beleid dat zorgt voor voldoende schoon water, maar geven ze ook aanbevelingen om funderingsschade tegen te gaan en te voorkomen dat de nieuwe richtlijn de woningbouw belemmert. Hiervoor zou volgens de opstellers een uitzonderingsmogelijkheid moeten worden gecreëerd voor projecten van hoger publiek belang, zoals de woningbouw.
"Als het water niet voldoet aan de eis, dan kunnen wij mogelijk niet bemalen bij woningbouwprojecten. Maximaal een kwart van de woningbouw en een derde van de wegenbouwprojecten kunnen een nieuwe schietschijf worden voor rechtszaken als het water niet in orde is. Als we een brug of weg willen bouwen, moeten we ook bemalen en water verplaatsen. Dat mag niet als het water te vies is. Er is in de bouw al veel regeldruk, dit komt er nog bovenop”, zegt Martijn Verwoerd van Bouwend Nederland in De Telegraaf.
Het politiek nieuwsoverzicht wordt gemaakt in samenwerking met 1848.nl.
Elf dilemma's naar aanleiding van de herijkte NPA 2025 - 2035