Voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag in organisaties zijn veelvuldig in het nieuws. Klachten over leidinggevenden komen binnen bij toezichthouders en commissarissen. Ook verschijnen er meer en meer onderzoeken naar de aard en omvang van grensoverschrijdend gedrag en wordt er gewezen op lacunes in het beleid van organisaties. Hoe is het gesteld met de aanpak van grensoverschrijdend gedrag in de organisatie waar u toezicht op houdt? Is het onderwerp van gesprek in de Raad van Commissarissen? Wat kunt en moet u er als commissaris mee? Leden van Raden van Commissarissen worden eerder ter verantwoording groepen en krijgen een expliciete rol bij het realiseren van een integrale aanpak. In steeds meer governance codes wordt aandacht besteed aan het toezichthouden op sociale veiligheid. De codes geven richtlijnen over waar toezicht op commissaris van belang is om kennis van te hebben.
Tijdsindeling programma
Het programma is opgebouwd op basis van een aantal vragen die alle commissarissen zouden moeten kunnen beantwoorden. Wat wordt verstaan onder ongewenste omgangsvormen, definities, aard en omvang? Wat zijn gevolgen en risico’s van ongewenste omgangsvormen en hoe zijn deze te identificeren en te beheersen? Welke verplichtingen voor beleid vloeien voort uit de Arbowet en de wetgeving gelijke behandeling? Hoe verhoudt beleid voor een veilig werkklimaat zich tot het realiseren van de doelen van de organisatie? Hoe houd ik in mijn rol als commissaris op de monitoring en borging van het beleid? Welke informatie heb ik nodig om goed toezicht te kunnen houden op het thema sociale veiligheid binnen de hogeschool? Wat zijn de taken en
verantwoordelijkheden van CvB, management, vertrouwenspersonen, klachtencommissie, HR, GMR (OR) en RvC? Wie van de RvC gaat hoe om met meldingen en klachten?
Terug naar overzicht