Toezicht in de praktijk casus 3: 'Een advies?'Over de rubriek Toezicht in de praktijk In deze rubriek wordt elke maand een casus gepresenteerd en in de behandeling één of meerdere oplossingsrichtingen aangegeven. Het is natuurlijk maar een beperkt beeld van de werkelijkheid en altijd ontbreken min of meer belangrijke aspecten. Maar dat is altijd zo en het is nu juist aan de commissarissen om daar op door te vragen. De behandelaars van deze casus hebben niet de pretentie de enige oplossing te hebben gegeven. Een advies? Na het verhaal aandachtig te hebben aangehoord zegt de voorzitter “Hou maar op, dat heb ik al heel vaak meegemaakt. Stop maar met die manager, dat wordt toch niks”. Wat vindt u en wat denkt u dat er gebeurt? Maar de RvC-voorzitter reageert niet verstandig. Het advies wordt dwingend geformuleerd en de bestuurder heeft eigenlijk geen ruimte meer om tot een andere conclusie te komen. Je kunt er op wachten dat de bestuurder zich wel tweemaal bedenkt voor hij weer een heikele kwestie voorlegt aan zijn voorzitter of RvC. Minder openheid is dus het gevolg. In het algemeen kun je stellen dat “klankbordadviezen” verbredend moeten werken, zodat de bestuurder nieuwe inzichten krijgt. Het gaat vooral op suggesties of helpende vragen en niet om een zodanig dwingend advies dat de bestuurder niet meer onbevangen kan oordelen en besluiten. |