Op 9 september jl. heeft minister Blok de tweede nota van wijziging inzake de Veegwet Wonen aan de Twede Kamer gezonden. Advocate Eelkje van de Kuilen (AKD), is specialist op het terrein van de Woningwet en adviseert corporaties. Zij schrijft over de wijzigingen in de Woningwet in deze gastbijdrage.
"De Woningwet wordt waarschijnlijk per 1 januari aanstaande gewijzigd door een Veegwet. Het wetsvoorstel voor deze Veegwet is nu voor de tweede keer gewijzigd. Op 9 september jl. is de tweede nota van wijziging gepubliceerd (zie het bericht van Rijksoverheid.nl)
Voor 1 januari 2019 moeten de statuten aangepast zijn aan de Veegwet (noot: zie ook verderop in deze e-NIEUWS).
Het wetsvoorstel voor de Veegwet bepaalde eerst dat het financieel reglement betrekking moest hebben op verbonden ondernemingen. Om deze reden is het model voor het financieel reglement aangepast (en naar mijn mening teveel aangescherpt). Nu wordt duidelijk dat het reglement niet moet gaan gelden voor verbonden ondernemingen. De wetgever verwacht alleen maar dat corporaties in hun financieel reglement moeten ingaan op hun verbonden ondernemingen. Dit betekent voor de meeste corporaties waarschijnlijk dat het financieel reglement moet worden aangepast;
Het gebied van de volkshuisvesting wordt uitgebreid met wat een corporatie voor andere toegelaten instellingen mag doen. Een toegelaten instelling mag voor zowel woningen, maatschappelijk vastgoed en bedrijfsmatig vastgoed van een andere toegelaten instelling werkzaamheden verrichten. Daarnaast mag de toegelaten instelling aan een andere toegelaten instelling diensten op het gebied van bedrijfsvoering en administratie verlenen. Onder administratie wordt ook het toewijzen van woongelegenheden en aanhorigheden verstaan. Hieronder worden alle handelingen verstaan die samenhangen met het aangaan van een verhuurovereenkomst, zoals het uitvoeren van een toets op passend toewijzen of op de geschiktheid van de bewoner, of indien dit door het college aan de toegelaten instelling is gemandateerd, het verlenen van een vergunning op basis van de Huisvestingswet 2014 of de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek;
Een toegelaten instelling mag ook diensten op het gebied van bedrijfsvoering en administratie aan verbonden ondernemingen verlenen. In eerste instantie was dit beperkt tot alleen dochtermaatschappijen. In de toelichting staat dat het gebleken is dat het wenselijk is dat deze diensten niet alleen aan dochtermaatschappijen kunnen worden verleend, maar ook voor andere verbonden ondernemingen, zoals stichtingen. Dit wordt met deze wijziging mogelijk gemaakt; in het BTIV zal worden geclausuleerd dat deze verbonden onderneming ofwel voor meer dan 50% in handen moet zijn van de toegelaten instelling, ofwel blijkens de statuten de zeggenschap volledig bij één of meer toegelaten instellingen ligt, zoals stichtingen. Aedes heeft zich sterk gemaakt voor deze uitbreiding. Ik heb meegedacht aan de vertaling van de uitbreiding in de wettelijke regels.
Vanwege alle wijzigingen wordt het er niet overzichtelijker op. Voor de liefhebbers heb ik een doorlopende versie van de Woningwet zoals die gaat luiden nadat het wetsvoorstel voor de Veegwet is aangenomen. Indien gewenst kunt u deze opvragen via evandekuilen@akd.nl."