Politiek Nieuwsoverzicht 3 juli 2023
Deze week in het nieuwsoverzicht onder andere: Kamer stemt in met afgezwakte herziening Huisvestingswet, Kamer wil geen uitstel boetemodel slechte energielabels, Kamervragen over corporatiebestuurders met eigen vastgoed, brede herziening woningmarkt op tafel bij herziening toeslagenstelsel, kabinet maant Kamer tot spoed met vereenvoudiging huurtoeslag, De Jonge ziet mogelijkheden in transformatie vakantieparken naar woonwijken, De Jonge wil beter zicht op huisvesting ouderen, De Jonge: Verduurzaming steeds vaker onderdeel van hypotheek, De Jonge onderzoekt herziening toezicht op energielabels, De Jonge verwacht voldoende animo voor subsidie intergenerationeel wonen, geen verrassingen bij stemmingen moties ruimtelijke ordening, PvdA-motie energiearmoede met algemene stemmen aangenomen, Kamercommissie wil actualisatie planningsbrief BZK, Van der Wal praat Kamer bij over stikstof, Wet woonplaatsbeginsel beschermd wonen jaar uitgesteld, De Jonge steggelt met overheden over oplopende kosten Omgevingswet, De Jonge beantwoordt vragen over Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, groot onderzoek Volkskrant naar kansenkloof woningmarkt, Canadees vastgoedfonds verkoopt 6.900 appartementen, CBS: Meer flexwoningen, maar achterstand op doelstellingen, Independer: veel woningen vanaf 2030 onverhuurbaar, zorgen over haalbaarheid doelstellingen betaalbaarheid.
Huisvestingswet
Zoals vorige week al gemeld moest minister De Jonge afgelopen week bij de stemmingen een afzwakking van zijn wetsvoorstel over de toewijzing van woningen aanvaarden. Een meerderheid steunde het amendement (11) om bestaande koop uit te zonderen, terwijl De Jonge een week eerder tijdens het debat zich hiertegen nog fel had uitgesproken. Het wetsvoorstel werd afgezwakt wel aangenomen. Dat betekent dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om in geval van schaarste toewijzingsregels in te stellen voor nieuwbouw en huur. Maximaal de helft van deze woningen mag dan worden toegewezen aan eigen inwoners of mensen met cruciale beroepen of binding met de gemeente. Verder werd een motie aangenomen van de SP om het systeem van passend toewijzen tegen het licht te houden. Deze motie was ontraden door De Jonge. Ingediende moties, inclusief oordeel kabinet: Aangenomen
- Motie ChristenUnie (13) verzoekt de regering te komen tot heldere en eenvoudig hanteerbare richtlijnen om schaarste aan woonruimte en leefbaarheid aan te tonen om te dienen als grond voor een huisvestingsverordening; Oordeel Kame
- Motie VVD (14) verzoekt de regering in gesprek te gaan met gemeenten over waar in de nabijheid een Defensielocatie is of wordt gevestigd en het beroep van militair binnen de lokale huisvestingsverordening van desbetreffende gemeente op te nemen als vitaal beroep; Oordeel Kamer
- Motie D66 (15) verzoekt de regering te sturen op maatregelen, zoals bijvoorbeeld een antispeculatiebeding, die nieuw te bouwen koopwoningen beschikbaar en betaalbaar houden voor mensen met een middeninkomen; Oordeel Kamer
- Motie SP (17) verzoekt de regering het systeem van passend toewijzen nader te onderzoeken rekening houdend met [..] leefomgevingsaspecten; Ontraden
Verworpen
- Motie SP (16) verzoekt de regering een onafhankelijk gezaghebbend instituut, zoals het College voor de Rechten van de Mens, advies te vragen of dit middel van indirect onderscheid objectief gerechtvaardigd is; Ontraden
Ingediende amendementen, inclusief oordeel kabinet: Aangenomen
Verworpen
- Amendement SP (6) over het creëren van meer mogelijkheden voor huisvesting van mensen met minder draagkracht; Ontraden
- Amendement ChristenUnie/PvdA (18) over het voor vijf jaar laten vervallen van de onderbouwingsverplichting; Ontraden
Relevante documenten:
Tweeminutendebat Staat van de Volkshuisvesting
Bij de stemmingen over de moties die werden ingediend tijdens het tweeminutendebat Staat van de Volkshuisvesting won De Jonge wel van de VVD. De motie (1061) om het boetemodel voor slechte labels in het woningswaarderingsstelsel later in te laten gaan werd verworpen. Overigens werd een door De Jonge ontraden motie van D66 (1063) over de toewijzing van kant-en-klare woningen aan jongeren uit de betreffende gemeenten wel aangenomen.
Ingediende moties, inclusief oordeel kabinet: Aangenomen
- Motie JA21 (1051) verzoekt het kabinet om de Kamer volgend voorjaar te informeren welke maatregelen de corporaties moeten treffen om ervoor te zorgen dat de grote opgaven voor nieuwbouw kunnen worden gehaald; Oordeel Kamer, met afwijkende interpretatie
- Motie SP (1053) verzoekt de regering te onderzoeken of een Nederlands architectuurinstituut terug kan keren; Oordeel Kamer
Motie Van Haga (1058) verzoekt de regering gemeenten te verplichten om niet alleen woonfraude gepleegd door verhuurders, maar ook woonfraude gepleegd door huurders op te sporen en aan te pakken; Oordeel Kamer
- Motie VVD (1062) verzoekt de regering te bezien hoe gemeentelijke monumenten ook kunnen worden gewaardeerd in het WWS; Oordeel Kamer (motie is aangepast)
- Motie D66 (1063) verzoekt de regering het mogelijk te maken voor gemeenten om een groot deel van deze nieuwe kant-en-klare woningen met prioriteit toe te wijzen aan jongeren uit de betreffende gemeente; Ontraden
- Motie D66 (1064) verzoekt de regering woningcorporaties aan te sporen om een groter deel van hun vrijesectorhuurwoningen beschikbaar te stellen voor woningdelers; Oordeel Kamer
- Motie PvdA (1065) verzoekt de regering te onderzoeken welke instrumenten gemeenten nodig hebben om misbruik van uitzonderingen te voorkomen en te kunnen handhaven op voorwaarden voor tijdelijke verhuur, en hierbij de handhavingsmogelijkheden van de Wet goed verhuurderschap te betrekken; Oordeel Kamer (motie is aangepast)
Verworpen
- Motie SP (1054) verzoekt de regering samen met Aedes te onderzoeken hoe de winstbelasting en de ATAD-regeling beperkt dan wel afgeschaft kunnen worden; Ontraden
- Motie SP (1055) verzoekt de regering dit fundamentele grond- en mensenrecht te verwezenlijken door een pas op de plaats te maken met de verkoop, sloop zonder vervangingsnieuwbouw en liberalisatie van sociale huurwoningen; Ontraden
- Motie Van Haga (1056) verzoekt de regering ervoor te zorgen dat kadastraal ongesplitste zelfstandige woningen vergunningsvrij gesplitst kunnen worden; Ontraden
- Motie Van Haga (1057) verzoekt de regering woningcorporaties te stimuleren om woningen te verkopen aan zittende huurders; Ontraden
- Motie Van Haga (1059) verzoekt de regering de kostendelersnorm voor alle Nederlanders af te schaffen; Ontraden
- Motie VVD (1061) verzoekt de regering het WWS zo aan te passen dat het verduurzamen van huurwoningen een sterkere prikkel krijgt binnen het WWS; verzoekt de regering de strafpunten voor E-, F- en G-labels in te laten gaan vanaf 1 januari 2026 om de investeringsbereidheid te waarborgen; Ontraden
Aangehouden
- Motie JA21 (1052) verzoekt het kabinet om het belang van een goede volkshuisvesting zwaar te laten meewegen bij de noodzaak om immigratie te dammen; Aangehouden
- Motie Van Haga (1060) verzoekt de regering een impactanalyse te maken van het effect van deze aanpassing op de woningbouwopgave, de schade voor getroffen ondernemingen en de investeringsbereidheid van vastgoedinvesteerders in box 2; Aangehouden
Relevante documenten:
- Overzicht stemmingen
- Kamerbrief: Reactie op motie van het lid Van Haga over ervoor zorgen dat kadastraal ongesplitste zelfstandige woningen vergunningsvrij gesplitst kunnen worden
Integriteitscode
Diverse partijen hebben afgelopen week Kamervragen gesteld naar aanleiding van berichten dat corporatiebazen zelf zouden investeren in vastgoed. Aedes scherpt daarom de integriteitscode voor bestuurders en commissarissen van woningcorporaties aan. De Autoriteit Woningcorporaties heeft een onderzoek ingesteld. Zo vragen CDA en DENK: "Deelt u de mening dat de genoemde praktijken de integriteit van de corporatiesector schaden en het daarom van cruciaal belang is om zo spoedig mogelijk met aangescherpte regelgeving en aanpassingen van het toezichtkader te komen? [..] Heeft de regelgeving voldoende sanctionerende maatregelen wat u betreft, mede gezien deze recente berichtgeving?", zo valt te lezen.
- Vragen van het lid Nijboer (PvdA) aan de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het bericht 'Woningcorporatiebazen privé actief als vastgoedbelegger, sector scherpt integriteitscode aan'
- Vragen van de leden Inge van Dijk (CDA) en Van Baarle (DENK) aan de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het bericht dat commissarissen en bestuurders bij zo'n twintig woningcorporaties privéhuizen blijken te verhuren voor persoonlijk rendement
- Vragen van het lid Peter de Groot (VVD) aan de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het bericht ‘Woningcorporatiebazen privé actief als vastgoedbelegger, sector scherpt integriteitscode aan’
Toeslagenstelsel
In de tussenrapportage van de herziening van het toeslagenstelsel worden diverse opties gegeven die als vervanging van de huurtoeslag kunnen dienen. Allemaal hebben ze voor- en nadelen en de verwachting is dat het nog wel even zal duren voordat hierover besloten zal worden. Een van de opties is om naar een brede herziening van de woningmarkt te kijken, dus inclusief de koopmarkt. "Met dit toekomstbeeld worden huren en kopen gelijk behandeld en wordt het aantal regelingen waar huishoudens voor in aanmerking kunnen komen, zoveel mogelijk beperkt. Dit maakt het systeem begrijpelijker en kan niet-gebruik terugdringen", zo valt te lezen. "Nadelen zijn dat dit een grote woningmarktherziening betreft, en dus lange termijnvisie vergt, en de implementatie ervan meerdere kabinetsperiodes vergt. Afhankelijk van de inzet van budget, leidt deze optie mogelijk tot een grote herverdelingsoperatie waarbij sprake zal zijn van grote spreiding van inkomenseffecten." Daarnaast wordt ook gekeken naar huurmatiging door corporaties en particuliere sector en een gedifferentieerd systeem voor corporaties en particuliere sector.
- Kamerbrief: Tussenrapportage Toekomst toeslagenstelsel
- Bijlage: Tussenrapportage Toekomst toeslagenstelsel bijlagen 1 t/m 4
- Persbericht: Kabinet werkt aan opties afschaffen toeslagenstelsel
Wet op de huurtoeslag
Minister De Jonge roept de Tweede Kamer met klem op om haast te maken met het wetsvoorstel Vereenvoudiging van de huurtoeslag. Volgens de minister is snelle parlementaire goedkeuring nodig om de wijzigingen per 1 januari 2024 in te laten gaan. Nu de Kamer de behandeling over het zomerreces heen wil tillen wordt dat zeer krap. "Vooral het afschaffen van de maximum huurgrenzen als voorwaarde voor huurtoeslag vergt veel tijd. De wendbaarheid om later in het jaar nog wijzigingen in deze rekenregels toe te voegen, of om wijzigingen ongedaan te maken, wordt naarmate het jaar vordert beperkter. Het risico op onder andere fouten in de ICT-systemen en daarmee fouten in de beschikkingen neemt dan toe", schrijft de minister. "Zoals u weet leidt het wetsvoorstel tot positieve en negatieve inkomenseffecten. Huidige huurtoeslagontvangers gaan er gemiddeld €10 op achteruit vanwege het niet meer subsidiëren van servicekosten en een verhoging van de eigen bijdrage met €4. Maar er is ook een grote groep die voor het eerst huurtoeslag gaat ontvangen of die meer huurtoeslag gaat ontvangen."
- Kamerbrief: Behandeling Wijziging van de Wet op de huurtoeslag (vereenvoudiging van de huurtoeslag)
Vakantieparken
Minister De Jonge noemt het transformeren van vakantiewoningen naar reguliere woningen een 'aantrekkelijke optie', maar geeft wel aan dat er altijd sprake is van maatwerk. Dat valt op te maken uit de Kamerbrief over de vervolgaanpak vakantieparken. Uit een inventarisatie blijkt dat er ongeveer zestig parken zijn die in aanmerking komen voor een transformatie. "Voor sommige niet-vitale parken is de transformatie naar wonen de meest logische en haalbare bestemming. In de meeste gevallen zal het daarbij gaan om het legaliseren van situaties waar al gewoond wordt. Daarnaast kan de transformatie van niet-vitale vakantieparken nieuwe (flex-)woningen opleveren voor de krappe woningmarkt", schrijft De Jonge. Om beter zicht te krijgen op het potentieel wil de minister de registratie en monitoring van vakantieparken verbeteren. Hij erkent dat dit complex is en wil daarom overheden hierbij ondersteunen. Ook wil hij een bestuurlijk aanjager aanstellen voor de brede agenda met betrekking tot vakantieparken. Komende tijd wil hij met provincies in gesprek over concrete doelen met betrekking tot de transformatie. "Daarbij wordt aangesloten bij afspraken die over vakantieparken zijn gemaakt in de regionale woondeals. Het Rijk kan bij lokale en provinciale aanpakken faciliterend zijn, door bijvoorbeeld het opzetten van een monitoringssysteem, te kijken of knelpunten in wet- en regelgeving kunnen worden aangepakt, en het delen van kennis en ervaringen", aldus De Jonge.
- Kamerbrief: Vervolgaanpak vakantieparken
- Rijksoverheid: Transformatie vakantieparken draagt bij aan oplossen woningtekort
- Rapport: Eindrapportage Actie-agenda Vakantieparken 2021-2022
- Antwoord op vragen van het lid Pouw-Verweij over het wegnemen van obstakels om recreatiewoningen te bestemmen voor permanente bewoning
- NOS: Minister: zeker zestig vakantieparken geschikt voor permanente bewoning
Wonen en zorg voor ouderen
Het kabinet heeft de Kamer bijgepraat over de voortgang van het programma Wonen en zorg voor ouderen. Een belangrijk zorgpunt is dat sommige gemeenten nog geen beleid hebben voor het passend laten wonen van inwoners en om doorstroming te bevorderen. Een toolkit van Platform31 wordt momenteel ontwikkeld om gemeenten hierbij te helpen. Ook wil De Jonge beter inzicht krijgen in de motivatie voor ouderen om te verhuizen. De uitkomsten van dit onderzoek wil hij gebruiken om de communicatiecampagne te verbeteren en om gemeenten, ontwikkelaars en corporaties een handreiking te kunnen bieden in hun doorstromingsbeleid. Daarnaast werkt De Jonge aan een convenant met de bancaire sector. "Dit financieel actieplan ziet toe op beter financieel inzicht geven aan ouderen, verbeteren van hypotheekadvies voor ouderen en het vergroten van bekendheid en standaardisatie van product- en acceptatievoorwaarden", aldus de minister, die deze convenant nog dit jaar wil realiseren. Verder laat hij weten te werken aan een monitor ouderenhuisvesting. Een eerste versie moet in het eerste kwartaal van volgend jaar gereed zijn. Bij de brief worden wel de belangrijkste aanbevelingen van de Monitor Ouderenhuisvesting van ABF gedeeld. In de brief wordt verder ingegaan op de resultaten van diverse stimuleringsregelingen, waaronder een voor ontmoetingsruimten in wooncomplexen voor senioren. Ook wordt een onderbouwing gegeven van de doelstelling van 290.000 extra seniorenwoningen in 2030.
- Kamerbrief: Voortgang programma Wonen en zorg voor ouderen
- Bijlage: Factsheet Wonen en zorg voor ouderen
- Bijlage: Praatplaat Wonen en zorg voor ouderen
- Persbericht: Voortgang wonen en ouderen: versterken regie op ouderenhuisvesting
Kwaliteit energielabel
Minister De Jonge onderzoekt hoe het publiekrechtelijk toezicht in het stelsel van energielabels kan worden ingesteld. Dat laat hij weten in een Kamerbrief over de kwaliteit van energielabels. "Daarbij zal worden bezien welke rollen, taken en verantwoordelijkheden zodanig in wet- en regelgeving kunnen worden vormgegeven dat daarmee gericht toegezien kan worden op de kwaliteit van de afgegeven energielabels en zal worden bezien welke handhavingsinstrumenten kunnen worden ingezet om de kwaliteit te waarborgen", schrijft hij. Momenteel bekijkt hij wat de gevolgen en effecten zijn van de mogelijke opties. Eind dit jaar wil hij de Kamer hierover nader informeren. Aanleiding is de beperkte mogelijkheid die er nu is om compensatie te eisen als labels niet blijken te kloppen. Verder blijkt uit onderzoek dat "de commerciële prijs en concurrentie in de markt op gespannen voet staan met de kwaliteit en de toegenomen economische waarde van het energielabel". Volgens de onderzoekers zou in brede zin gekeken moeten worden naar de kwaliteit van publiek-privaat georganiseerd certificeringsstelsels. "Zorg voor een strakke en zuivere inrichting van de governance. Maak de rollen en taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden expliciet helder", zo wordt aanbevolen. De Jonge werkt daarom aan een voorstel om het stelsel te verbeteren. Tot slot laat de minister weten meer tijd nodig te hebben om het afschrift van het label voor huurders beschikbaar te krijgen. Eerder liet hij weten dat dit per 1 juli mogelijk zou moeten zijn.
Subsidieregeling intergenerationeel wonen
Minister De Jonge verwacht dat er voldoende animo is voor de Subsidieregeling intergenerationeel wonen. Dat valt op te maken uit het schriftelijk overleg na kritische vragen vanuit de Kamer. "Er zijn mooie voorbeelden waar jongeren ervoor kiezen om tegen een gereduceerde huur in een woonvorm gericht op ouderen te wonen. Van bestaande initiatieven begrijp ik dat er meer dan voldoende jongeren zijn die open staan voor deze vorm van wonen", aldus de minister. De minister erkent dat er wel een risico is op fraude, maar hij noemt dit risico acceptabel.
- Verslag van een schriftelijk overleg over de looptijd subsidieregeling intergenerationeel wonen
Tweeminutendebat Ruimtelijke ordening
Bij de stemmingen naar aanleiding van het tweeminutendebat Ruimtelijke ordening zaten geen verrassingen. Alle moties die oordeel Kamer kregen werden aangenomen. De motie die was ontraden werd verworpen. Ingediende moties, inclusief oordeel kabinet: Aangenomen
- Motie PvdD (165) verzoekt de regering in de beoordeling van ruimtelijke kwaliteit de intrinsieke waarde van natuurlijk groen en het leven in het wild terug te laten komen; Oordeel Kamer
- Motie PvdD (166) verzoekt de regering duidelijk te maken in de scenario's en de voorkeursvariant die nu worden opgesteld, hoe daarbij voldaan wordt aan de Europese verplichtingen; Oordeel Kamer
- Motie ChristenUnie (168) verzoekt de regering bij het opstellen van de (zesde) Nota Ruimte een participatietraject in te richten, waarbij met nadruk jongere generaties betrokken worden, en de Kamer over de inspanningen en resultaten te informeren; Oordeel Kamer
- Motie ChristenUnie (169) verzoekt de regering in de (zesde) Nota Ruimte binnen die hoofdstructuren te komen tot duidelijke structurerende ruimtelijke keuzes voor het gebruik van de ruimte in Nederland — richtinggevend voor de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland in de komende decennia — waaruit duidelijk wordt wat wel en niet wordt gefaciliteerd; Oordeel Kamer
- Motie ChristenUnie (170) verzoekt de regering deze aspecten (lage sociale cohesie bij vinex, red) te betrekken bij het uitwerken van de (zesde) Nota Ruimte en hier lering uit te trekken, zodat binnen uitbreidingslocaties voor woningbouw planologische keuzes worden gemaakt en maatregelen worden getroffen die bijdragen aan gemeenschapsvorming in wijken; Oordeel Kamer
- Motie PvdA (171) verzoekt het kabinet te onderzoeken of er een norm met betrekking tot vernieuwende architectuur bij bouwlocaties kan worden ingevoerd; Oordeel Kamer
- Motie VVD (172) verzoekt de regering te onderzoeken of en hoe op korte termijn een splitsingsverbod ingevoerd kan worden bij de speculatieve handel van landbouwgrond; verzoekt de regering hierbij de ervaring van Scandinavische landen te betrekken; Oordeel Kamer
Verworpen
- Motie PvdD (167) verzoekt de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening nu eens echt een einde te maken aan de verdere verdozing van Nederland; Ontraden
Overzicht stemmingen
Debat klimaatpakket
De PvdA-motie (1264) die de regering "om ervoor te zorgen dat huishoudens in energiearmoede geen negatieve gevolgen ondervinden van de aanpassing van de energiebelasting, dan wel hen hiervoor te compenseren" werd afgelopen week door de hele Kamer aangenomen. De motie werd ingediend tijdens het debat over het klimaatpakket.
Planningsbrief
De Kamercommissie BZK wil van het ministerie een herziene planningsbrief. Normaalgesproken wordt zo'n brief één keer per jaar verstuurd, zodat de Kamer weet wanneer Kamerbrieven, onderzoeken en wetgeving te verwachten zijn. Bij de procedurevergadering vroeg de commissie afgelopen week een geactualiseerde versie, te ontvangen uiterlijk 7 september. Verder wordt de minister gevraagd de Kamer te informeren over de langjarige inzet van middelen voor het Nationale Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Ook heeft de commissie besloten een rondetafelgesprek te organiseren over verduurzaming van de woningvoorraad en de aanpak van energiearmoede.
- Verzoek geactualiseerde planningsbrief 2023 en vooruitblik naar 2024
- Besluitenlijst procedurevergadering commissie Binnenlandse Zaken d.d. 29 juni 2023
Stikstof
Het kabinet heeft de Kamer bijgepraat over de stand van zaken met betrekking tot stikstof, waaronder over de maatregelen voor de bouw. Zo probeert het kabinet schone bouwprocessen te stimuleren via het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). Na de zomer wil het kabinet met de sector een convenant ondertekenen. Ook wordt gewerkt aan administratieve lastenverlichting voor initiatiefnemers van bouwprojecten en medeoverheden. Het kabinet hoopt eind dit jaar meer zicht te hebben op mogelijkheden (waaronder een voortoets) om de uitstoot van woningbouwprojecten beter in kaart te brengen. "Het doel is dat initiatiefnemers zo snel kunnen beoordelen of hun project al dan niet vergunningplichtig is. Juridische houdbaarheid is leidend in de uitwerking van een dergelijke generieke voortoets", aldus minister Van der Wal.
Nationaal Actieplan Dakloosheid en beschermd wonen
Het kabinet stelt de invoering van het wetsvoorstel Wijziging van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 in verband met de invoering van het woonplaatsbeginsel voor beschermd wonen met een jaar uit. Dat heeft staatssecretaris Van Ooijen afgelopen week laten weten. "De voorgenomen invoeringsdatum van het woonplaatsbeginsel en gelijktijdig van het nieuwe objectieve verdeelmodel voor beschermd wonen was 1 januari 2024. Zowel het rijk als de VNG hebben geconstateerd dat dit tijdpad – gelet op de fase van parlementaire behandeling waarin het wetsvoorstel zich nu bevindt - te krap is gebleken. Nieuwe streefdatum voor de invoering van het woonplaatsbeginsel en het nieuwe verdeelmodel wordt 1 januari 2025", schrijft hij. Verder geeft de staatssecretaris een update over de voortgang van het Nationaal Actieplan Dakloosheid. Volgens hem zijn gemeenten met onder andere corporaties druk met het opstellen van regionale plannen. Om de voortgang te monitoren wordt een dashboard opgesteld dat na de zomer beschikbaar komt voor de centrumgemeenten. Eind 2023 verwacht Van Ooijen meer te kunnen zeggen over de voortgang van het actieplan.
- Kamerbrief: Nationaal Actieplan Dakloosheid en beschermd wonen
Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 staat niet ter discussie. Dat is de boodschap van minister De Jonge in zijn voortgangsbrief. Wel worden er volgens hem intensieve gesprekken gevoerd over de oplopende kosten. "De gesprekken gaan in hoofdzaak over de financiële verdeelsleutel voor het beheer. Gezamenlijke inzet is om een meerjarige financieel stabiele situatie te creëren, en daarmee over een langere periode rust en ruimte te bieden voor een goede implementatie van het stelsel en de ontwikkeling van de landelijke voorziening DSO. Deze gesprekken voeren wij tegen de achtergrond van het gewijzigde financiële beeld als gevolg van het uitstel. Alle partijen streven er naar de gesprekken zorgvuldig te voeren en de afspraken over de meerjarige financiën in het najaar af te ronden", aldus De Jonge.
- Kamerbrief: Voortgang implementatie Omgevingswet januari 2023
- Bijlage: Stand van zaken implementatie stelselherziening
- Antwoord op vragen van het lid Van Esch over aan de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het bericht dat minister van staat Sorgdrager en oud-minister Van Aartsen oproepen om de Omgevingswet niet in te voeren en te schrappen
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
In een schriftelijk overleg met de Eerste Kamer heeft minister De Jonge toegelicht waarom de inwerktreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in zijn ogen tegelijkertijd moet ingaan met de Omgevingswet.
- Verslag van een schriftelijk overleg met de minister voor VRO over de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de proefprojecten
Kansenkloof
De Volkskrant publiceerde afgelopen weekend een groot onderzoek naar de kansenkloof op de woningmarkt. Bij het CBS werd van alle 35-jarigen in Nederland (geanonimiseerd) gevraagd of zij kopers of huurders zijn, wat hun vermogen is én hoeveel hun ouders in hun jeugd verdienden en hoeveel vermogen zij hadden in het jaar dat de kinderen 25 werden. "Kinderen van rijkere ouders kopen vaker een huis, dat huis is gemiddeld een stuk groter, en zij bouwen zelf meer vermogen op. In wat voor gezin iemand opgroeit is van groot belang voor de kansen op de woningmarkt. Een jubelton helpt, maar ook nakomelingen van goed verdienende ouders zonder schenking doen het beter op de woningmarkt. Opvallend, dit geldt niet overal. In sommige regio’s bemachtigen vrijwel alle dertigers die daar opgroeien, van arm tot rijk, een koophuis", zo valt te lezen.
Beleggers
In de media was afgelopen week veel aandacht voor een Canadees vastgoedfonds dat besloot om 6.900 appartementen in de verkoop te gooien. Het wordt gezien als een nieuw signaal dat beleggers zich terugtrekken van de markt. In FD wordt het ongunstige beleid als een van de redenen genoemd. "De rentesituatie is nu ongunstig, de regulering in Nederland heeft het moeilijker gemaakt voor ons en belastingmaatregelen hebben Nederland ook minder aantrekkelijk gemaakt", zegt ceo Mark Kenney van de verkopende belegger European Residential Reit (Eres) in gesprek met het FD.
- FD: Canadese vastgoedbelegger zet duizenden Nederlandse huurhuizen te koop
- AD: Belegger vindt huidige woningmarkt te onzeker en vertrekt, maar dat is niet voor iedereen goed nieuws
- NRC: Canadees vastgoedfonds verkoopt bijna zevenduizend huurwoningen in Nederland
- AD: Te koop, liefst in één koop: 6900 appartementen in heel Nederland
Flexwoningen
Het realiseren van flexwoningen zit in de lift, becijferde het CBS afgelopen week. Maar toch blijven de cijfers ver achter bij de doelstellingen. In Trouw was hier afgelopen week aandacht voor. Er wordt onder andere gewezen op een casus in Venray waar het besluit over de plaatsing is uitgesteld vanwege verzet onder de bewoners. Eerder erkende minister De Jonge al dat de praktijk weerbarstig blijkt.
- Trouw: De bouw van flexwoningen komt op gang, maar te langzaam
Slechte labels
Veel woningen dreigen vanaf 2030 onverhuurbaar te worden. Daarover schreef AD naar aanleiding van onderzoek door Independer. Vanaf dat jaar mogen geen woningen met slechte labels worden verhuurd en volgens Inpender zijn er momenteel nog ruim 700.000 van dergelijke woningen. Daarnaast is het bij vier op de tien woningen onduidelijk hoe zuinig ze zijn.
- AD: Ruim half miljoen huizen erkende energieslurpers: ‘Vergroenen wordt een hele inspanning’
Betaalbaar
Uit onderzoek van bouwkostenbureau BDB blijkt dat de bouwkosten dusdanig oplopen dat de wens van tweederde betaalbaar dit jaar al in gevaar komt. Dat schrijft Vastgoedmarkt. BDB vraagt zich daarom af of de traditionele eengezinswoning nog wel toekomstbestendig is.
- Vastgoedmarkt: 'We moeten ons afvragen of de traditionele eengezinswoning nog toekomstbestendig is'
Overig
- FD: Tweede Kamer wil splitsing van landbouwgrond halt toeroepen
- Solar Magazine: Afbouw salderingsregeling mogelijk vertraagd, tijdige behandeling in Eerste Kamer onzeker
- NRC: Nieuwe wet moet de gemeente meer macht geven tegen malafide verhuurders
- FD: Gemeente wil wel inkomenseis kunnen stellen bij verkoop woningen
- Vastgoedmarkt: Topsegment vreest verbod tijdelijk huurcontract: 'Rijk draait ons de nek om'
- Vastgoedmarkt: Van Rij wil heffingsoverkill voorkomen: wetsvoorstel aandelentransacties aangepast
- Vastgoedmarkt: Hypotheekshop voorziet weer stijgende huizenprijzen
- NOS: Overbieden op huurwoning gebeurt steeds vaker, '300 euro meer komt voor'
- Persbericht: Loket Volkshuisvestingsfonds open voor aanmeldingen per 1 juli
- Persbericht: Woondeal zorgt voor meer betaalbare woningen op Bonaire
- Antwoord op vragen van de leden Peter de Groot en Brekelmans over het bericht 'Statushouders niet tevreden met flexwoning: weigeren contract te tekenen'
- Besluit van 19 juni 2023, houdende wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 in verband met aanpassing van het saneringskader
- Persbericht: Specifieke wetgeving voor aardwarmte (gebouwde omgeving)
- Rapport: Hemelwater- en grijswatergebruik in het gebouw. Mogelijke verplichting in het Bbl
- Lijst van vragen en antwoorden over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (Energiebesparing)
- Besluit van 22 juni 2023 tot vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet goed verhuurderschap en het Besluit goed verhuurderschap
- Kamerbrief: Verzamelbrief luchtkwaliteit - Schone Lucht Akkoord, houtstook, inzet internationaal
- Antwoord op vragen van de leden Kröger en Thijssen over een betaalbare energierekening (energielabels)
- Verslag van een schriftelijk overleg over de Beleidsdoorlichting geluid (woningen)
- Antwoord op vragen van de leden Inge van Dijk en Bontenbal over het bericht 'Eigen Huis: subsidieaanvraag voor groen huis rompslomp'
- Antwoord op vragen van het lid Peter de Groot over het bericht 'Almere krijgt laatste kans om zelf woningen aan te wijzen voor statushouders'
- Antwoord op vragen van het lid Nijboer over voortdurend nalatig onderhoud van Woonbron
- Rapport: Onderzoeksrapport ‘Anders dan incidenteel’-criterium in de Wet tijdelijk huisverbod
- Antwoord op vragen van het lid Kops over de jarenlange wachtlijsten voor sociale huurwoningen voor Nederlanders
- Antwoord op vragen van het lid Agema over de uitspraken over de toekomst van de ouderenzorg gedaan in het televisieprogramma Nieuwsuur
Het politiek nieuwsoverzicht wordt gemaakt door de VTW in samenwerking met 1848.nl
Terug
|