Deze week in het nieuwsoverzicht o.a.: Minister Harbers deelt analyse Bouwend Nederland over risico’s kaderrichtlijn Water voor woningbouwdoelstellingen niet en praat Kamer in rondetafel bij over ontwikkelingen, relevante vragen in schriftelijk overleg over wijzigingen begroting BZK, diverse partijen stellen in Verantwoordingsdebat dat woningbouw achterblijft bij ambities, kabinet brengt subsidieregeling in consultatie waarmee het samenwonen tussen jongeren gestimuleerd wordt, Minister Adriaansens stuurt CPB-publicatie Ontwikkelingen op de woningmarkt en financiële risico's naar de Kamer.
Minister Harbers spreekt tegen dat de bouwsector 17,5 miljard schade kan leiden door de nieuwe Kaderrichtlijn Water (KRW). Ook verwacht hij niet dat de woningbouwdoelstellingen in gevaar komen als de KRW-doelstellingen niet worden gehaald. Dat laat hij weten in reactie op Kamervragen van D66. Over de richtlijn zijn al langer zorgen in de Kamer vanwege de mogelijke gevolgen voor de vergunningverlening, zeker nu de omvang van de problemen als gevolg van de stikstofcrisis bekend is.
De minister gaat met zijn analyse in tegen een door Bouwend Nederland opgesteld rapport over de mogelijke risico's van de nieuwe richtlijn. Volgens de branchevereniging zou de woningbouw 12,8 miljard euro schade kunnen oplopen en zou de vergunningverlening met 10 procent kunnen teruglopen. Harbers laat weten de risico-inschatting zoals die door Bouwend Nederland wordt gemaakt niet te delen.
Antwoord op vragen van de leden Tjeerd de Groot, Boulakjar en Van Ginneken over de Kaderrichtlijn Water (hierna: KRW) en het rapport ‘Een KRW-risicoanalyse voor de vergunningverlening voor de bouw- en infrasector’
Minister Harbers heeft de Kamer in een rondetafelgesprek over de Kaderrichtlijn Water bijgepraat over de diverse ontwikkelingen, waaronder het ruimtelijk afwegingskader klimaatadaptieve gebouwde omgeving en de maatlat voor een groene klimaatadaptieve gebouwde omgeving. Deze kaders moeten water en bodem sturend afdwingen bij ruimtelijke opgaven, waaronder woningbouw.
Het concept-ruimtelijke kader is door Harbers naar de Kamer gestuurd en wordt volgens hem door provincies gebruikt bij de verdere ontwikkeling van ruimtelijke opgaven. Momenteel wordt met andere overheden en andere stakeholders gewerkt aan een definitief kader. "Daarnaast wordt vanuit de ministeries van IenW en BZK de juridische borging van het definitief ruimtelijk afwegingskader verkend. Ook wordt de uitwerking verduidelijkt van het kader voor de periode tot aan het ijkmoment van 1 januari 2025 voor gebiedsontwikkeling waarvoor nog geen bestemmingsplan is vastgesteld", aldus Harbers. De planning is om dit definitieve kader dit najaar af te hebben.
Met betrekking tot de maatlat voor een groene gebouwde omgeving wordt momenteel de juridische borging in kaart gebracht. "In de tussentijd is er een bestuurlijke overeenkomst van de verschillende overheden om de maatlat al zoveel mogelijk toe te passen bij nieuwe ontwikkelingen in de gebouwde omgeving (zowel nieuwbouw als bestaande bouw)", aldus de minister.
De minister: "Door water en bodem sturend te laten zijn bij ruimtelijke ontwikkelingen zorgen we ervoor dat we ook op lange termijn in Nederland kunnen blijven wonen en werken. Dit alles in een veilige omgeving, met een gezonde bodem en met voldoende en schoon water."
In het licht van de wijzigingen aan de begroting BZK als gevolg van de voorjaarsbesluitvorming zijn in het schriftelijk overleg een aantal relevante vragen gesteld. Zo is gevraagd hoeveel sociale huurwoningen er naar verwachting in 2023 worden opgeleverd en hoeveel sociale huurwoningen er worden gesloopt. geliberaliseerd en/of verkocht. Ook is gevraagd hoe het kan dat in 2022 voor de woningbouwimpuls 273,1 miljoen euro niet is uitgegeven en waarom voor de versnelling van de huisvesting 11,7 miljoen euro niet is uitgegeven? "Waar wordt dit geld in 2023 voor ingezet? Is er een kans dat er opnieuw een deel van het geld [..] dit jaar niet uitgegeven gaat worden?"
In het overleg komen meer feitelijke vragen aan de orde, waaronder de woningbouw- en isolatiambities, de woningbouwimpuls, flexwoningen, de ATAD, de earningsstrippingmaatregel en hoeveel het zou kosten als er een huurkorting wordt doorgevoerd voor huizen met slechte labels.
Huurkorting voor huizen met E, F en G label
Het kabinet is altijd tegen een dergelijke maatregel geweest, omdat het meer ziet in het reguleren via de WWS. Bovendien zijn er afspraken gemaakt over het uitfaseren van E, F en G-labels. Toch wordt in het kader van de energiearmoede op verzoek van de Kamer uitgezocht hoe groot de vereiste compensatie zou moeten zijn.
"Een huurkorting voor EFG-labels zal nadelige gevolgen hebben op de investeringscapaciteit en daarmee onder meer op de nieuwbouwproductie en de verduurzaming. Indien de wens is om de investeringscapaciteit van woningcorporaties op peil te houden moet er compensatie voor de gederfde huurinkomsten worden geboden. Om dit mogelijk te maken, is gekeken naar verschillende vormen van een (fiscale) subsidie, maar deze raken de kasstromen van corporaties op een andere manier dan lastenverlichting waardoor hun investeringscapaciteit niet volledig op peil wordt gehouden. De komende periode wordt verder bezien in hoeverre deze maatregel nog uitvoerbaar zou kunnen zijn", aldus het kabinet.
Tijdens het Verantwoordingsdebat werd afgelopen week door diverse partijen aangekaart dat de woningbouw achterblijft bij de ambities. Minister-president Rutte wees op de bekende onvoorziene omstandigheden, waarna de Kamer niet doorpakte.
Het kabinet heeft de subsidieregeling in consultatie gebracht waarmee het samenwonen tussen jongeren gestimuleerd wordt. Hiervoor wordt 49 miljoen euro uitgetrokken. Het idee is dat met dit geld jongeren goedkoop in een wooncomplex voor ouderen kunnen wonen. Hiermee moet de samenhang en leefbaarheid in deze complexen worden vergroot. Jongeren zullen de ouderen gaan helpen met zorgtaken en het doen van boodschappen, is het idee.
"Het mes snijdt hier aan twee kanten. We zien relatief steeds meer ouderen, minder zorgpersoneel om voor hen te zorgen en woningnood en eenzaamheid onder jongeren. Met deze regeling kunnen we jongeren betaalbare woonruimte aanbieden, en kunnen zij altijd even een praatje maken of iemand opzoeken in het complex. Voor ouderen zorgt het voor meer leven in de brouwerij en extra hulp en ondersteuning. Jong en oud kunnen zoveel voor elkaar betekenen en van elkaar leren. Doordat ze met en naast elkaar wonen ontstaat er ook meer begrip voor elkaar", aldus minister Helder.
Minister Adriaansens heeft de CPB-publicatie Ontwikkelingen op de woningmarkt en financiële risico's naar de Kamer gestuurd. Belangrijke conclusie is dat de woningmarkt weerbaarder is geworden doordat er minder financiële risico's worden genomen. "De afgelopen jaren is de financiële positie van Nederlandse huiseigenarenverbeterd. Dat maakt hen weerbaarder tegen schommelingen op de woningmarkt, zoals recente prijsdalingen of stijgingen in de hypotheekrente. Ook Nederlandse banken zijn weerbaarder geworden tegen woningmarktrisco’s en hypotheken zijn meer gespreid binnen het financiële stelsel", aldus het CPB.
--
Het politiek nieuwsoverzicht wordt gemaakt door de VTW in samenwerking met 1848.nl