Politiek nieuwsoverzicht 17 april 2023
Deze week in het politiek nieuwsoverzicht: Kamer en minister De Jonge steggelen over uitzonderingen in Wet vaste huurcontracten, minister De Jonge gaat toezicht energielabels aanscherpen, aangehouden moties woningbouwambities alsnog aangenomen, minister Jetten in de clinch met EP en EC over energieprestaties gebouwen.
Verbod tijdelijke huurcontracten
De steun voor de initiatiefwet van PvdA en ChristenUnie om tijdelijke huurcontracten te verbieden is onzeker geworden door twee amendementen van VVD en CDA (19 en 22) die afgelopen week werden ingediend na de behandeling van de wet. In het debat afgelopen week werd duidelijk dat er in de basis brede steun is voor de initiatiefwet, maar als de amendementen worden aangenomen zullen PvdA en ChristenUnie hun initiatiefwet niet in stemming brengen, zo liet Henk Nijboer (PvdA) weten aan De Volkskrant dit weekend. Op vrijdag hadden hij en mede-initiatiefnemer Pieter Grinwis de Kamer al in een brief met klem opgeroepen de amendementen niet aan te nemen omdat deze in strijd zijn met de doelstellingen van de Wet vaste huurcontracten, die beoogt de bescherming van huurders te versterken.
Uitbreiding mogelijkheden opzegging huurcontract Met de amendementen willen VVD en CDA mogelijk maken dat woningeigenaren een huurcontract kunnen opzeggen als zij van plan zijn deze te verkopen. Ook wordt het mogelijk om een clausule in te bouwen dat het huurcontract zonder belangenafweging kan worden opgezegd om deze aan een eerstegraads familielid te kunnen verhuren. Volgens de initiatiefnemers van de wet wordt het daarmee voor veel verhuurders mogelijk om de huurbescherming te beperken en alsnog opvolgende tijdelijke contracten aan te bieden.
Het tweede amendement (22) lijkt een reactie op de nota van wijziging die op de dag van het debat werd gepresenteerd door Nijboer en Grinwis. In de nota van wijziging wordt het mogelijk dat een woning tijdelijk aan een eerstegraads familielid kan worden verhuurd. Daarbij moet dan wel een belangenafweging worden gemaakt tussen de zittende huurder en het familielid om misbruik te voorkomen.
Mochten deze twee amendementen worden aangenomen zullen Nijboer en Grinwis de wet niet in stemming brengen, omdat zij geen beperking van de huurbescherming willen.
Specifieke uitzonderingsgronden Tijdens het debat liet minister De Jonge weten prima te kunnen leven met de door PvdA en ChristenUnie gekozen route, ook al diende hij onlangs een voorstel in om op een andere manier te regelen dat vaste contracten weer de norm worden. Volgens De Jonge is met de Wet betaalbare huur de belangrijkste prikkel om te werken met tijdelijke contracten al weggenomen. Grote huurstijgingen bij huurderswisselingen zijn daardoor in veel gevallen immers niet meer mogelijk.
Het gesteggel tijdens het debat ging vooral over specifieke uitzonderingsgronden. Zo was er bij de minister, de VVD en het CDA nog wel vrees dat het huuraanbod zal krimpen als de regels te strak zouden worden. De initiatiefnemers willen er juist voor waken dat er niet alsnog te veel uitzonderingsgronden blijven bestaan.
Jaco Geurts (CDA) diende een amendement (20) in om via Amvb doelgroepen aan te kunnen wijzen waarvoor een uitzondering kan worden gemaakt. De initiatiefnemers riepen Geurts op om het amendement te beperken tot corporaties, vanwege de vrees dat particuliere verhuurders zich dan specifiek op deze doelgroepen gaan richten om alsnog tijdelijke contracten te kunnen aanbieden. Geurts en De Jonge willen echter juist gelijke regels voor corporaties en particuliere verhuurders en vinden dat er voor specifieke gevallen uitzonderingen mogelijk moeten blijven.
De initiatiefnemers stonden ambivalent tegenover een aantal amendementen van de SP, bijvoorbeeld nummer 8 om het aantal doelgroepen waarbij een beroep kan worden gedaan op dringend eigen gebruik te beperken. Tegen amendement 9 werd ingebracht dat het opleggen aan extra eisen bij flexwoningen het effect kan hebben dat deze woningen minder worden aangeboden. Amendement 10 om de wet ook van toepassing te laten zijn op onzelfstandige woningen werd door zowel initiatiefnemers als minister gesteund.
Monitoren effecten wet Bij de initiatiefnemers en de minister was brede steun om de effecten van de wet te monitoren. Zo vreest de SP dat de toename van het aantal flexwoningen zal zorgen voor meer flexcontracten. De VVD vreest juist dat de stapeling van maatregelen om de huursector te reguleren zal zorgen voor verschraling van het aanbod. De Jonge zegde toe de monitoring aan te scherpen.
Ingediende amendementen, inclusief oordeel kabinet:
- Amendement 8 (SP) over het afschaffen van een aantal doelgroepcontracten; Ontraden
- Amendement 9 (SP) over het laten vervallen van de wettelijke opzeggingsgrond voor huurcontracten voor flexwoningen; Ontraden
- Amendement 10 (SP) over het afschaffen van het tijdelijk verhuren van een onzelfstandige woonruimte; Oordeel Kamer
- Amendement 19 (VVD en CDA) over de uitbreiding van de diplomatenclausule voor de mogelijkheid tot verkoop; Geen oordeel
- Amendement 20 (CDA) over dat tijdelijke verhuur mogelijk blijft voor aangewezen categorieën personen; Oordeel Kamer
- Amendement 22 (CDA en VVD) over de uitbreiding van de diplomatenclausule voor de mogelijkheid om een woning door een bloed- of aanverwant te laten betrekken; Geen oordeel
Ingediende moties, inclusief oordeel kabinet:
- Motie D66 (13) verzoekt de regering om in gesprek met gemeenten meer ruimte te creëren voor kamerverhuur met campuscontracten, met aandacht voor sociale cohesie en leefbaarheid; Oordeel Kamer
- Motie SP (14) verzoekt de regering om de Monitor Tijdelijke Verhuur te continueren; Oordeel Kamer
- Motie VVD (15) verzoekt daarom de regering het effect van de stapeling en aanscherping van huurwetten op het aanbod van huurwoningen te monitoren en dit elk kwartaal te delen met de Kamer; Oordeel Kamer
Dinsdag zal over moties, amendementen en de wet worden gestemd.
Verslag debat Nota van wijziging Wet vaste huurcontracten Eindtekst Voorstel van Wet Brief van de leden Nijboer en Grinwis over reactie op het amendement van de leden Peter de Groot en Geurts over uitbreiding van de diplomatenclausule voor de mogelijkheid tot verkoop (Kamerstuk 36195-19) en het gewijzigd amendement van de leden Geurts en Peter de Groot over de uitbreiding van de diplomatenclausule voor de mogelijkheid om een woning door een bloed- of aanverwant te laten betrekken (Kamerstuk 36195-22).
Tweeminutendebat Klimaatakkoord gebouwde omgeving
Minister De Jonge wil het toezicht op de juistheid van energielabels versterken. Dat heeft hij afgelopen week aangegeven tijdens het tweeminutendebat naar aanleiding van het commissiedebat Klimaatakkoord gebouwde omgeving. Voor de zomer zal hij hier in een brief aan de Kamer op terugkomomen.
Ingediende moties, inclusief oordeel kabinet:
- Motie SP (1196) verzoekt de regering in gesprek te gaan met toezichthouders over op welke manier maximale compensatie voor geleden schade van huurders, via verhuurders en aansprakelijkheidsstelling van fraudeurs met energielabels, mogelijk gemaakt kan worden, en daarover de Kamer voor het einde van dit tweede kwartaal te informeren; Oordeel Kamer
- Motie SP (1197) verzoekt de regering om met één onafhankelijke toezichthouder (mbt energielabels) te komen; Oordeel Kamer
- Motie ChristenUnie (1198) verzoekt de regering te komen tot generieke landelijke regelgeving waarmee vve's kunnen besluiten tot verduurzaming via een gewone meerderheid van de helft plus één van de aanwezige leden tijdens een ledenvergadering; Oordeel Kamer
- Motie ChristenUnie (1199) verzoekt de regering vergeleken met andere woningeigenaren te komen tot een gelijk speelveld voor vve's ten behoeve van de financiering van verduurzamingsmaatregelen door de financieringsvoorwaarden bij het Warmtefonds te verbeteren, zodat mensen met lage inkomens binnen een vve daar ook tegen 0% rente of met een rentekorting kunnen lenen; Oordeel Kamer
- Motie ChristenUnie (1200) verzoekt de regering te komen tot meerdere modelreglementen, met instemming van de Nederlandse Vereniging van Banken en het Verbond van Verzekeraars, om verduurzaming bij vve's te vereenvoudigen; Oordeel Kamer
- Motie ChristenUnie (1201) verzoekt de regering met landelijke regelgeving de complexiteit van het aanpassen van de splitsingsaktes, onder meer bij verduurzaming, weg te nemen en daarbij onder andere de positie van hypotheekverstrekkers te betrekken; Oordeel Kamer
- Motie GroenLinks (1202) verzoekt de regering om samen met de bouwsector een plan te maken hoe circulair bouwen gestimuleerd kan worden, en de Kamer hierover voor de begroting voor 2024 te informeren; Oordeel Kamer
- Motie VVD (1203) verzoekt de regering om samen met de technologiesector te komen met een stappenplan om nieuwe technologie in te zetten voor het accuraat inzicht krijgen in de energieprestatie van de woning en deze te benutten voor het energielabel; Oordeel Kamer
- Motie PvdD (1207) verzoekt de regering de doelstelling en de aanpak voor klimaatadaptatie in de tijd naar voren te halen en het klimaatbestendig maken van de leefomgeving flink te versnellen; Ontraden
- Motie D66 (1210) verzoekt de regering om samen met gemeenten, huurteams en andere partijen een campagne op te zetten met als doel om bewustwording te creëren bij huurders dat zij in hun recht staan richting verhuurders, en om verhuurders te bewegen om gebreken te herstellen of de woning te isoleren; Oordeel Kamer.
Dinsdag zal over de moties worden gestemd.
Verslag debat.
Stemmingen moties woningbouwambities
Twee eerder aangehouden moties naar aanleiding van het debat over de woningbouwambities zijn afgelopen week alsnog in stemming gebracht en aangenomen. Beide moties hadden van minister De Jonge al 'oordeel Kamer' gekregen.
- Motie VVD (1027) verzoekt het kabinet om de in de ladder aanwezige belemmeringen voor buitenstedelijke bouw te verwijderen om de bouwopgave te versnellen; Oordeel Kamer
- Motie CDA (1032) verzoekt de regering te onderzoeken of het op basis van data van AERIUS-berekeningen mogelijk is om met een generieke depositieberekening te komen met standaardeenheden voor kleine tot middelgrote woningbouwprojecten; Oordeel Kamer
Overzicht stemmingen.
Energieprestaties van gebouwen (Fit fot 55)
Minister Jetten herhaalde afgelopen week in de voortgangsbrief over Fit for 55 dat Nederland grote moeite heeft met het voorstel dat op tafel ligt voor de energieprestaties van gebouwen (EPBD). "Nederland onderkent dat ambitieuze afspraken noodzakelijk zijn om de klimaatdoelen te halen, maar vraagt om flexibiliteit op lidstaatniveau om maat gesneden maatregelen te ontwikkelen om die doelen te halen. Met name bij de minimale energieprestatie eisen voor de bestaande bouw (MEPS) is meer flexibiliteit nodig dan is voorgesteld door de Commissie en aangescherpt door het EP. Daarnaast is het kabinet geen voorstander van de harmonisering van het energielabel", aldus Jetten, die ruimte ziet om in de onderhandelingen het voorstel meer zijn kant op te krijgen.
Enthousiaster is Jetten over de ambities met betrekking tot de energiebesparing, maar waarschuwt ook daar voor uitvoerbaarheid en haalbaarheid. "Er is een hoofddoel afgesproken van 11,7% reductie van het energiegebruik in de Europese Unie in 2030. Dit doel is op EU-niveau bindend voor finaal energiegebruik en indicatief voor primair energiegebruik. De nationale bijdrages voor primair en finaal energiegebruik zijn indicatief", aldus de minister.
Kamerbrief: Reactie op verzoek commissie over de stand van zaken Fit for 55-pakket
Zie ook de website van Aedes: Europees Parlement stemt over richtlijn energieprestatie van gebouwen (EPBD) https://aedes.nl/europa/europees-parlement-stemt-over-richtlijn-energieprestatie-van-gebouwen-epbd
Overige documenten (tussen haakjes het steekwoord dat in het document voorkomt)
Kamerbrief: Nahang Besluit tot wijziging van het Besluit woningbouwimpuls 2020 (aanpassing definitie betaalbare koopwoningen) Verslag van een schriftelijk overleg met de minister voor N&S over stikstofproblematiek (woningbouw) Kamerbrief: Verzamelbrief opvang Oekraïne (woningbouwopgave)
--
Het politiek nieuwsoverzicht wordt gemaakt door de VTW in samenwerking met 1848.nl.
Terug
|