Maarten van de Donk, huurderscommissaris bij Woonstad Rotterdam en senior trainer bij Radar Advies, is de nieuwe voorzitter van de programmaraad van de VTW Academie. Volgens hem moet het opleidingsaanbod aansluiten op de actuele ontwikkelingen én op de behoefte van de leden.
Tekst: Lisette Vos
De professionalisering van toezichthouders is een prioriteit voor de VTW. De VTW heeft het opleidingsaanbod van de VTW Academie ondergebracht bij Avicenna Academie voor Leiderschap. De programmaraad die voornamelijk uit leden van de VTW bestaat, monitort de kwaliteit van het aanbod en adviseert over de inhoud van de programmering.
Als senior trainer en adviseur bij Radar Advies heeft Maarten van de Donk ruime ervaring in trainingen geven en het ontwikkelen van opleidingen. Hij onderschrijft de prioriteit van de VTW dat leden zich moeten blijven ontwikkelen. Daarvoor is een kwalitatief aanbod noodzakelijk, stelt hij. ‘Ik zet mijn kennis en ervaring daarvoor graag in. Zelf ben ik in 2020 begonnen als huurdercommissaris. Dan ga je op zoek naar het aanbod, ook al omdat je ieder jaar 5 PE-punten moet halen.’
PE-punten verplicht
Van de Donk vindt het een goede zaak dat de VTW kwaliteitseisen stelt aan de leden, inclusief de verplichting om ieder jaar minimaal een opleiding van een dag of een aantal lezingen te volgen (om de 5 PE-punten te halen). Uit ervaring weet hij wél dat deelnemers die vrijwillig een cursus of opleiding volgen gemotiveerder zijn. ‘Je pikt de deelnemers die door hun baas gestuurd zijn er direct uit. Een cursus volgen, alleen omdat deze verplicht is, is vaak niet effectief.’
Dat RvC-leden tijdens de zelfevaluatie met elkaar bespreken welke opleidingen zij ieder willen volgen, vindt Van de Donk belangrijk. ‘Ik denk dat de meeste toezichthouders leergierig zijn, zich als team willen ontwikkelen. Wat is er nodig om samen verder te komen? Dan kiest de ene commissaris voor een opleiding in duurzaamheid, de ander om zich als voorzitter verder te ontwikkelen. Zo vul je elkaar juist aan.’
Actuele ontwikkelingen
De programmaraad houdt in de gaten of het aanbod van de VTW Academie voldoende aansluit op de actuele ontwikkelingen én op de behoefte van de leden. Van de Donk: ‘De ontwikkelingen staan niet stil, kijk naar de maatschappelijke opgaven, zoals verduurzaming. Je moet als VTW Academie steeds alert zijn op wat er speelt. Daarnaast moet je goed luisteren naar wat de leden willen. Dan kan je op verschillende manieren doen. Via een paneldiscussie of enquête. Een evaluatieformulier aan het einde van de cursus geeft bijvoorbeeld al veel informatie.’
Volgens Van de Donk kan dat de VTW Academie helpen om online suggesties aan leden aan te bieden. ‘Je moet nu zelf je weg vinden in het aanbod. Als nieuwkomer is dat best lastig heb ik gemerkt. Hoe kan je de leden helpen? Denk bijvoorbeeld aan de optie die een internetwinkel biedt. U heeft dit boek gekocht, wellicht is dit boek dan ook iets voor u. Dat kan je ook in het aanbod van opleidingen toepassen.’
Na corona
In coronatijd heeft de VTW Academie – net als alle opleidingsinstituten – de omslag naar online aanbod gemaakt. Volgens Van de Donk keert de tijd van vóór corona niet meer terug. ‘We hebben de afgelopen twee jaar veel geleerd, wat wel of niet online werkt. Het scheelt tijd om ‘s avonds thuis de cursus via een scherm te volgen. Maar je weet ook dat je in een lokaal meer met elkaar in gesprek raakt. Een hybride model biedt kansen. Thuis volg je in je eigen tijd online het informatieve deel van de docent. Op locatie kan je dan met elkaar de verdieping zoeken.’
Leren moet leuk zijn
Tot slot wil Van de Donk nog iets kwijt: leren moet gewoon leuk zijn. ‘Het is een cliché, maar wel waar. Als je plezier hebt, ben je veel beter gemotiveerd. Daar ligt ook de uitdaging voor de trainer. Het mooiste vind ik dat een deelnemer tevreden naar huis gaat en zijn opgedane kennis morgen in zijn werk kan toepassen.’
Meer informatie:
Programmaraad op website VTW Academie
Profiel Maarten van de Donk bij Radar Advies