Bouwstroom vraagt om professioneel opdrachtgeverschap’ - interview met OIga Görts, directeur Netwerk Conceptueel Bouwen

Sneller, efficienter en betaalbaar. Dat is het doel van het programma De Bouwstroom, waarin corporaties, bouwbedrijven en industrie samenwerken om concepten te ontwikkelen en te bouwen. Volgens Olga Görts, directeur van het Netwerk Conceptueel Bouwen en RvC-lid bij twee corporaties, vraagt deze aanpak om professioneel opdrachtgeverschap.

Tekst: Lisette Vos

De Bouwstroom is een initiatief van het Netwerk Conceptueel Bouwen en Aedes. Zij stellen dat corporaties nog vaak op de traditionele manier woningen ontwikkelen. Daar liggen kansen voor verbetering. ‘Corporaties hoeven niet steeds zelf het wiel uit te vinden. Zij kunnen bouwconcepten inkopen die worden aangeboden. De bouw van nieuwe woningen gaat op die manier sneller, efficiënter en tegen lagere kosten,’ stelt Görts.

Anticyclisch bouwen
Juist in deze tijd is dat van belang: er is een groot tekort aan woningen. De crisis op de woningmarkt noopt tot bouwen, bouwen, bouwen. Tijdens de coronacrisis moet de bouw niet tot stilstand komen, stelt Görts. ‘De onzekerheid is groot, ook op de woningmarkt. Maar dit is een uitgelezen kans voor corporaties om anticyclisch te bouwen. We moeten snel plannen voorbereiden.’

Portefeuillestrategie
De aanpak van De Bouwstroom vraagt om professioneel opdrachtgeverschap. Bij de inkoop van concepten voor woningen moeten corporaties precies weten wat zij willen. De portefeuillestrategie moet staan als een huis: voor wie bouw je welke woningen? ‘Je legt de prestatie-eisen op tafel, de bouwpartners bepalen vervolgens hoe zij de bouw realiseren. Vergelijk het met de aankoop van een auto: die moet aan jouw voorwaarden voldoen, maar je gaat niet bepalen hoe het stuur wordt gebouwd.’

De Bouwstroom heeft De Woonstandaard ontwikkeld waarin de prestatie-eisen van veelgevraagde bouwconcepten omschreven zijn.  

Andere manier van kijken
Görts, die RvC-lid is bij Woonstichting Valburg en Woonpartners, roept toezichthouders op om op een andere manier te kijken naar de traditionele aanbesteding van nieuwbouwprojecten. Lagere kosten voor het héle inkoop- en bouwtraject en beheersing van risico’s spelen een grote rol in conceptueel bouwen. Daarnaast moet de organisatie een cultuuromslag maken: niet langer zijn medewerkers van de corporatie in detail bij de uitvoering van het bouwproject betrokken. ‘Zorg voor draagvlak in de organisatie,’ geeft Görts mee.

Conceptenboulevard.nl
Als corporaties samenwerken, kan de bouwstroom letterlijk meer op gang komen. Conceptueel bouwen betekent echter niet dat overal dezelfde woningen worden gebouwd. Görts verwijst naar Conceptenboulevard.nl waarop bouwbedrijven hun concepten presenteren, inclusief specificaties uit De Woonstandaard. ‘Een concept is flexibel, je kan als opdrachtgevers eigen wensen aangeven. De basis van het concept is wel standaard, dat maakt de productie sneller en goedkoper.’

Vraag bundelen
Het programma De Bouwstroom heeft vijftien corporaties als lid. Görts hoopt dat meer corporaties zich aansluiten. Ze stelt vast dat institutionele beleggers meer actief zijn op de markt van conceptueel bouwen. ‘Zij kijken scherp naar de prijs-kwaliteit verhouding. Voor corporaties is er veel winst te behalen. Juist nu. Als zij meer gaan samenwerken in de inkoop, dus de vraag bundelen, levert dat meer inkoopvoordeel op.’

Meer informatie:

Website De Bouwstroom

Conceptenboulevard.nl

Aedes heeft samen met het Netwerk Conceptueel Bouwen een brochure uitgebracht.


Terug