Ledenonderzoek 2019: vier op de vijf leden tevredenLeden geven gemiddeld een 7.4 als rapportcijfer voor de wijze waarop de VTW zich voor haar leden inzet en vinden de VTW ‘deskundig’, ‘faciliterend’ en ‘ondersteunend’. Vier van de vijf leden is al bijzonder te spreken over de wijze waarop de vereniging nu functioneert. Er is ook kritiek van een kleine groep leden. Dit blijkt uit ledenonderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Noordam & De Vries. Op basis van kwalitatief vooronderzoek onder een beperkt aantal leden is een online vragenlijst opgesteld die in de zomerperiode 2019 is uitgezet onder alle leden van de VTW. Van de 1.269 commissarissen – die samen 1.428 toezichtfuncties uitoefenen bij woningcorporaties – heeft 31% de vragenlijst volledig ingevuld. De hoge respons duidt volgens onderzoeksbureau Noordam & De Vries op een hoge ledenbetrokkenheid. Het rapportcijfer, een gemiddelde 7.4, noemt het onderzoeksbureau, in vergelijking met andere verenigingen, een mooie score. Reden lidmaatschapGevraagd naar de belangrijkste reden om lid van de VTW te zijn, staat informatievoorziening op één. Via de VTW blijven de leden op de hoogte van de actualiteit. Daarnaast wordt kennisontwikkeling vaak genoemd als reden voor het lidmaatschap. Ook beschouwen veel leden het lid zijn van de VTW als vanzelfsprekend; het hoort erbij als je commissaris bij een woningcorporatie bent. Waardering en tevredenheidDe waardering voor de VTW is overwegend positief. Hierbij gaat het om het beeld en de verwachtingen die de leden hebben van de vereniging, de waarde van het lidmaatschap, de wijze waarop de vereniging zaken oppakt, de dienstverlening, de communicatie en informatievoorziening. Vier op de vijf leden vinden dat het lidmaatschap aan hun verwachtingen voldoet en is (heel) tevreden over de wijze waarop de vereniging nu functioneert. Toegevoegde waardeMeer dan 90 procent van de leden vindt dat een lidmaatschap van de VTW toegevoegde waarde biedt. Deze leden zien de toegevoegde waarde vooral in de rol van de VTW als aanbieder van kennis en kunde en als bron van (actuele en eenduidige) informatie. Ook de rol die de VTW speelt, bij de professionalisering van het intern toezicht en als belangenbehartiger van het intern toezicht, rekenen veel leden tot de toegevoegde waarde. Bijna twee derde van de leden doen dit met de rol van de VTW als verbinder van toezichthouders en meer dan de helft met de rol van de VTW als vraagbaak en aanbieder van (praktische) ondersteuning. AandachtspuntenDe overwegende tevredenheid betekent niet dat er geen kritiek is. Een kleine groep leden ervaart de VTW als organisatie die te weinig tegengeluid laat horen, geen duidelijke standpunten inneemt als het om volkshuisvestelijke zaken op de lange termijn gaat, te weinig laat zien wat ze aan belangenbehartiging doet en te weinig zichtbaar is. Voor sommige leden komt de vereniging ook onvoldoende tegemoet aan de wens om meer binding en verbinding: met de leden van de eigen vereniging en met andere toezichthouders binnen en buiten de sector en andere relevante partijen. En er zijn leden die vinden dat de VTW bij het professionaliseren van intern toezicht inhoudelijk dieper en wetenschappelijker te werk zou moeten gaan. Hoewel de VTW deze kritiek ter harte neemt mag niet uit het oog worden verloren dat vier van de vijf leden al bijzonder te spreken zijn over de wijze waarop de vereniging nu functioneert. Dit betekent dat de VTW behoedzaam zal omgaan met het aanpassen van beleid aan de wensen van een deel van de leden. MeerjarenstrategieDe resultaten van het ledenonderzoek zullen worden vertaald in de meerjarenstrategie die de koers van de VTW bepaald voor de komende jaren. Leden worden hierbij betrokken via regionale sessies en een ledenwerkgroep. De leden stellen in de algemene ledenvergadering van november 2020 de nieuwe meerjarenstrategie vast. |