Strateeg Henri Bontenbal ◊ Stedin ◊ over rol netbeheerder
Strateeg Henri Bontenbal ◊ Stedin ◊ over rol netbeheerder
In de totstandkoming van plannen om wijken van het aardgas te halen, heeft de netbeheerder geen formele rol. Medewerkers, zoals van Stedin, geven inzicht in de capaciteit van hun netwerken (gas en elektriciteit) en brengen de (financiële) gevolgen van de nieuwe manieren van verwarmen in kaart. ‘We kunnen de plannen niet tegenhouden. Dat is een lastige rol,’ stelt Henri Bontenbal van Stedin.
Welke oplossing de gemeente ook kiest, de netbeheerder is nodig om de infrastructuur aan te aanpassen. Bij de keuze voor warmtepompen moet de capaciteit van het elektriciteitsnet mogelijk omhoog. Bij de keuze voor warmtenet legt het warmtebedrijf nieuwe leidingen aan en gaat het gasnet uit de grond. Bij al deze operaties moet goed naar de kosten worden gekeken, stelt Bontenbal. ‘Als gasnetten worden verwijderd, begin dan in een wijk waar we deze netten toch al moeten vervangen.’ Volgens Bontenbal is de energietransitie een complexe opgave, die veel verder gaat dan technische oplossingen en investeringskosten. ‘We hebben het niet over lege huizen die van het aardgas gaan, in die huizen wonen mensen. Zij hebben hun eigen wensen en een eigen portemonnee.’
De gemeente heeft in de energietransitie de regie, maar Bontenbal vindt dat corporaties vroeg aan tafel moeten zitten om mee te praten over de wijkplannen. Juist corporaties kunnen opkomen voor de belangen van huurders, stelt hij. ‘Ze kunnen gezond tegenwicht bieden tegen de voorstellen van de gemeente, door ook kritisch naar de betaalbaarheid te kijken.’ Volgens Bontenbal ligt de focus in de energietransitie vooral op het warmtenet of warmtepompen. De derde optie – een hybride waterpomp (60 procent aardgasvrij) – blijft volgens hem onderbelicht, terwijl de investering per woning veel lager ligt dan aansluiting op het warmtenet. ‘Je kan hiermee bijna vier keer zoveel woningen verduurzamen. Met betere isolatie en op termijn vervanging van aardgas door groen gas, is de hybride waterpomp ook een serieuze optie.’ Bij deze derde optie blijven de gasnetten echter in de grond liggen. Is dat niet in het belang van Stedin? ‘Dat verwijt krijgen we vaker, maar vind ik niet terecht. We zijn een publieke organisatie, met gemeenten als aandeelhouders. We letten scherp op de betaalbaarheid.’
In het werkgebied van Stedin hebben de Drechtsteden het warmtenet voorlopig aangewezen als eerste optie. Veel gemeenten moeten hun plannen nog uitwerken. Stedin heeft – net als het Planbureau Leefomgeving – een analyse gemaakt en per wijk een openingsbod geformuleerd: welke nieuwe manier van verwarmen is het beste voor de buurt? ‘Stedin heeft gebruik gemaakt van de rekenmodellen die in de markt beschikbaar zijn. Ons bod is een hulpmiddel voor gesprekken met gemeenten. We denken graag mee aan de voorkant,’ aldus Bontenbal. Dat is ook zijn boodschap aan corporaties én toezichthouders: ‘Zorg dat je als corporatie vroeg aan tafel zit. Laat je niet verrassen door de plannen van anderen.’
Tekst: Lisette Vos
Openingsbod Stedin:
www.stedin.net
Planbureau Leefomgeving over energietransitie:
www.pbl.nl
In de totstandkoming van plannen om wijken van het aardgas te halen, heeft de netbeheerder geen formele rol. Medewerkers, zoals van Stedin, geven inzicht in de capaciteit van hun netwerken (gas en elektriciteit) en brengen de (financiële) gevolgen van de nieuwe manieren van verwarmen in kaart. ‘We kunnen de plannen niet tegenhouden. Dat is een lastige rol,’ stelt Henri Bontenbal van Stedin.
Welke oplossing de gemeente ook kiest, de netbeheerder is nodig om de infrastructuur aan te aanpassen. Bij de keuze voor warmtepompen moet de capaciteit van het elektriciteitsnet mogelijk omhoog. Bij de keuze voor warmtenet legt het warmtebedrijf nieuwe leidingen aan en gaat het gasnet uit de grond. Bij al deze operaties moet goed naar de kosten worden gekeken, stelt Bontenbal. ‘Als gasnetten worden verwijderd, begin dan in een wijk waar we deze netten toch al moeten vervangen.’ Volgens Bontenbal is de energietransitie een complexe opgave, die veel verder gaat dan technische oplossingen en investeringskosten. ‘We hebben het niet over lege huizen die van het aardgas gaan, in die huizen wonen mensen. Zij hebben hun eigen wensen en een eigen portemonnee.’
De gemeente heeft in de energietransitie de regie, maar Bontenbal vindt dat corporaties vroeg aan tafel moeten zitten om mee te praten over de wijkplannen. Juist corporaties kunnen opkomen voor de belangen van huurders, stelt hij. ‘Ze kunnen gezond tegenwicht bieden tegen de voorstellen van de gemeente, door ook kritisch naar de betaalbaarheid te kijken.’ Volgens Bontenbal ligt de focus in de energietransitie vooral op het warmtenet of warmtepompen. De derde optie – een hybride waterpomp (60 procent aardgasvrij) – blijft volgens hem onderbelicht, terwijl de investering per woning veel lager ligt dan aansluiting op het warmtenet. ‘Je kan hiermee bijna vier keer zoveel woningen verduurzamen. Met betere isolatie en op termijn vervanging van aardgas door groen gas, is de hybride waterpomp ook een serieuze optie.’ Bij deze derde optie blijven de gasnetten echter in de grond liggen. Is dat niet in het belang van Stedin? ‘Dat verwijt krijgen we vaker, maar vind ik niet terecht. We zijn een publieke organisatie, met gemeenten als aandeelhouders. We letten scherp op de betaalbaarheid.’
In het werkgebied van Stedin hebben de Drechtsteden het warmtenet voorlopig aangewezen als eerste optie. Veel gemeenten moeten hun plannen nog uitwerken. Stedin heeft – net als het Planbureau Leefomgeving – een analyse gemaakt en per wijk een openingsbod geformuleerd: welke nieuwe manier van verwarmen is het beste voor de buurt? ‘Stedin heeft gebruik gemaakt van de rekenmodellen die in de markt beschikbaar zijn. Ons bod is een hulpmiddel voor gesprekken met gemeenten. We denken graag mee aan de voorkant,’ aldus Bontenbal. Dat is ook zijn boodschap aan corporaties én toezichthouders: ‘Zorg dat je als corporatie vroeg aan tafel zit. Laat je niet verrassen door de plannen van anderen.’
Tekst: Lisette Vos
Openingsbod Stedin:
www.stedin.net
Planbureau Leefomgeving over energietransitie:
www.pbl.nl