Onze visie is dat er een professionaliseringsslag nodig is binnen het toezicht op de corporatiesector. Deze organisaties worden enerzijds steeds groter en complexer. Anderzijds beseffen we dat de maatschappelijke veranderingen en het gebrek aan passende huurwoningen onze samenleving raakt.
De werkgeversrol van de RvC is een omvangrijke taak geworden. Het uitvoerende deel vraagt veel aandacht en toewijding, ook de toezichthoudende taken vergen meer verdieping en voorbereiding. Wij adviseren deze werkzaamheden en deskundigheid in een aparte commissie binnen de RvC onder te brengen bij grotere corporaties.
Als de commissie zich op alle vijf aandachtsgebieden richt, en niet alleen op het onderdeel beloning, vinden wij het niet passend om de naam ‘remuneratiecommissie’ aan te houden. Ons advies is om de commissie bij voorbeeld de naam ‘mens en organisatie’ mee te geven, waarmee aan wordt gegeven dat de RvC ook oog heeft voor leiderschap, de rol van werknemers en de banen in de organisatie. Zie ook vraag 65.
In de praktijk worden vaak alleen de taken en verantwoordelijkheden van de selectie- en remuneratiecommissie beschreven in het reglement. Denk hierbij aan het benoemen, beoordelen en belonen van de bestuurders.
Kijkend naar de brede werkgeversrol van de RvC pleiten wij voor een ‘eigentijds en eigenwijs’ reglement, waarin alle vijf taken worden benoemd die een commissie op zich neemt om de hoeveelheid werk voor de RvC hanteerbaar te houden. Indien de werkwijze van de RvC het niet mogelijk maakt om met aparte commissies te werken, zijn er vijf aandachtsgebieden die een gezamenlijke opdracht vormen aan de voltallige RvC. Deze benoemen we nog eens in de volgende vraag.
https://www.vtw.nl/data/media/files/10-11-2017_Modelreglement_Selectie-_en_Remuneratiecommissie.docx
De RvC is verantwoordelijk voor zowel uitvoerende, zorgende werkzaamheden waarbij de regie gepakt moet worden. De RvC heeft daarnaast toezichthoudende taken waarbij de RvC als adviseur optreedt. Dit hebben we samengevat in vijf aandachtsgebieden die, wanneer goed en consistent uitgevoerd, betekenis en voldoening geven en de impact verhoogt die de RvC heeft op de organisatie en het bestuur.
Voor deze aandachtsgebieden geldt een uitvoerende rol waarin de RvC de regie heeft:
Voor deze aandachtsgebieden geldt een toezichthoudende rol waar de RvC als adviseur optreedt:
Door de omvangrijke werkgeversrol van de RvC wordt er vaak met een aparte commissie gewerkt. Dan zijn er drie belangrijke keuzes:
De voorzitter van de RvC heeft de meest intensieve relatie met de bestuurders, waardoor het van belang is dat hij of zij deelneemt aan de commissie. In het rapport ‘Kracht & Tegenkracht’ (M.J.E. Engbers, School of Business and Economics, Vrije Universiteit, juni 2019) wordt het als risico benoemd als “de werkgeversrol aan de voorzitter wordt overgelaten via het reguliere en intieme informele contact van de voorzitter met de bestuurder”. In de Governancecode Woningcorporaties is vastgelegd dat een andere commissaris van de RvC de rol van voorzitter van de (remuneratie)commissie op zich neemt. Dat biedt meer kansen om een ‘vriendelijke criticaster’ te kunnen zijn voor de voorzitter van de RvC. De samenwerking tussen de RvC en de voorzitter kan onder druk komen te staan, de voorzitter RvC moet worden (her)benoemd of niet. In deze situaties kan de voorzitter van de commissie ‘mens en organisatie’ behulpzaam zijn om de spanning uit de situatie te halen.
We hopen allereerst dat je onze adviezen in deze publicatie ter harte neemt, om als RvC een brede werkgeversrol op te pakken binnen de organisatie. Wanneer dit inderdaad het geval is geven we graag als laatste advies mee om deze werkgeversrol gezamenlijk vast te leggen in het algemene functieprofiel voor leden van de RvC. Dit helpt in het krijgen van draagkracht binnen de organisatie én in het vinden van nieuwe Commissarissen die kunnen bijdragen aan de brede verantwoordelijkheid van de RvC.